Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1189921
Hej!
Jag vill inte gärna att mitt Volvoköp ska bli mitt sämsta bilköp någonsin så hjälp mig här! Har en V70 2,5 t -03 automat som är tipptopp. Köpte den av en väns vän som är bilnördar så det borde ju bli bra! Kamremen var bytt och bilen var nyservad. Inga konstigheter! MEN en dag var marken vid höger hjul täckt med motorolja, det läckte ymnigt. På verkstaden byttes packningarna på oljepumpen och allt var frid och fröjd en månad tills idag då samma jättepäls hittades efter en kort tur på max2 km. Min verkstadslokaler fattar inget men börjar prata om kamdrev som får bytas med ett kamremsbyte som följd- en operation som nästan når upp till bilens värde. Tilläggas kan att bilen, under den tid den höll tätt, någon gång tände motorlampan (gul) samt varnade för bromsarna. Dessa lampor släcktes dock snabbt. Någon expertis här som har något tips/erfarenhet? Bilen är lite för fin för att bara dumpa men börjar bli verkligt less på Volvo just nu..

Mvh Martin
#1189959
Har du kollat vevhusventilationen?
Turbos främst, men även sugmotorerna kan täppa till den om det inte underhålls (oljefälla,mm byts/rengörs) regelbundet.
Även kanalerna i blocket kollas.
Tät vevhusvemtilation leder till övertryck, och packboxar kan pressas ut/gå sönder.

Därför inte omöjligt med samma packbox igen. Man åtgärdade då bara symptomet och inte grundorsaken.

Kan vara en VVT-enhet också, men brukar inte läcka så in i HE. Mer oljedroppande/kletande, dock på kamremmen = byte pronto!
Du har nog två VVT på en 2003 med turbo. En på var kamaxel.

Det kan vara servoolja också.

Har du kollat nått vart ifrån det verkar komma?
#1190238
Hej MickeM och tack för svar!
Ska genast kolla dina teorier. Hur ser man lättast om det är vevhusventilationen? Ingen mekare men antar att det får att kolla även för en amatör? Ser inte var exakt det kommer ifrån men ser ut dom innan lagningen av packningarna dock. Rätt smetigt...
Å
#1190245
Med varm motor på tomgång kan du börja med att ta ur oljestickan, pch försöka avgöra om det blåser ur hålet.
Det ska vara ett lätt undertryck, som knappt känns.

Ett tunt papper, typ kvitto över hålet kan funka. Fladdrar den uppåt blåser det.
En ballong likaså. Blåses den upp det minsta, är det rengörar-dags.

Men nu kanske den läcker olja så den inte kan varmköras... .

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]