Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sebbo
#1189618
Härligheter! Ytterligare en tråd om automatlåda.
Jag börjar med att be om ursäkt att jag startar en ny tråd, men lite sökning ger mig inte riktigt svar på mina frågor ändå.

Lådan, och bilen, det handlar om är en 2005 V70 140hp med AW 50-55sn lådan.
Jag upplever att jag har något mer märkbara uppväxlingar mellan vxl 2 och 3. Inte en sån där "kastas genom framrutan"-växling men man märker den växeln. Jag har också fått för mig att det spelar liten roll om lådan är varm eller kall, däremot är det mycket mindre "hack" om jag accelererar oerhört lugnt, då märks aldrig uppväxlingen, men om jag kör mer normalt så märks just den uppväxlingen.

Bilen har gått 8200mil, oljan är härligt röd och lutar som den ska.
Enl bilhandlaren så "kan det vara att volvo vill att lådan ska vara lite mer hård på just den uppväxlingen för att undvika slir i växeln" Låter det troligt?
Har planerat att skölja lådan vid 10,000mil. Kanske också be min lokale mekaniker att byta B4-locket.
Där kommer en annan fundering, har 05lådorna (bilen är byggd december 04) redan fått de uppgraderingarna från fabrik?

Tacksam för svar
/Sebbe
#1189729
Kolla oljenivån både varm och kall
Nollställ automatlådans körprofil (adaptionen) - Koppla ur batteriet i 30min eller låt Volvo göra det åt dig
Det finns en nyare programvara till bilen om den inte är uppdaterad sedan -05 låt Volvo kolla och uppdatera om det behövs
av sebbo
#1190860
Nej, det har jag inte gjort och jag blev starkt avrådd av Volvos mekaniker att göra det.
Ett till ljud som jag har upptäckt är att när den är kall så klickar det till när den växlar ner från 2an till 1an. Inte så högt, men ett "klick" ljud. När lådan blivit varm så försvinner ljudet.
Någon idé?
Kollat felkoder, inget lagrat om lådan.
#1191136
"Har planerat att skölja lådan vid 10,000mil" Varför ?
Vad sa Volvos mekaniker om att uppgradera mjukvaran ?

ok SBergdahl :-)-)
#1191141
Volvoismo skrev:"Har planerat att skölja lådan vid 10,000mil" Varför ?
För att oljan och lamellerna slits. Partiklar i oljan kan få solenoider att börja kärva. Lådan kompenserar även för beräknat slitage och växlingarna blir följaktligen lite sämre mer åren.
#1191155
Volvo rekommenderar väl inte att man byter ut automatlådeoljan eller hur ? Om man nog ska ge sig in på det borde det vara vid ca 30.000 mil... vid 10.000 mil är den "precis inkörd" :lol:
av Lövet
#1191156
Vad volvoverkstäder säger kan man ta med en hel hink salt. De har inte byggt eller konstruerat lådan. Nu vet jag inte exakt vad Aisin säger men exempelvis ZF rekommenderar byte vid 16.000 mil oavsett vilken bil den sitter i.
Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]