Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1191424
Jag skulle försöka välja en bil som är använd som förstabil, som används till ex. jobbet varje dag.
Inte någon andrabil som har använts kanske som slit och släng...
av andersuw
#1191434
Isakksson skrev:Läste på ett annat forum att oljan i lådan skall bytas var 6000 mil, men de ingår inte i servicen så är många som missar det.
Nja riktigt så är det inte. Vid normal användning finns överhuvudtaget ingen bytesrekommendation från Volvo när det gäller oljan i automatlådan. Föreskrivet milintervall (t.ex. 6000) gäller bara för bilar där lådan belastas hårdare än normalt (t.ex. taxi och bilar som huvudsakligen körs med släp). Sedan tycker många av oss att det ändå är en god idé att byta olja i lådan då och då, helst (enligt min uppfattning) via sköljning/spolning så att man får ur all den gamla oljan.
av andersuw
#1191441
SBergdahl skrev:Mycket utrustning är väl å andra sidan sånt som oftast funkar. Larmet t ex, så när som på sirenen då. Svårt att hitta en bil utan också misstänker jag.. Men vissa grejer har ohemult dyra delar som nivåregleringen. Xenonet är så bra(åtminstone före face-lift) att jag är beredd att ta eventuella extrakostnader.
Håller med om att det inte finns några starka skäl att undvika bilar med mycket utrustning. Min V70 T5 -02 är extremt välutrustad men det är något jag bara haft glädje av. Tack vare det har den fortsatt att kännas fräsch och modern mycket längre än vad som annars varit fallet. Det mesta bara funkar och funkar och särskilt dyrt att ersätta är det inte heller på enstaka undantag när, förutsatt att man köper delarna begagnade.

Det enda i extrautrustningsväg som jag kan påminna mig har gått sönder på min är just sirenen, som ju så småningom alltid dör på grund av läckage på dess reservbatteri. Men larm är ju nästintill standardutrustning på bilar av de årsmodeller som här är aktuella.

Det jag varit tvungen att byta i övrigt har varit grejer som finns på alla bilar: Stötdämparna och stötdämparfästena fram, diverse styrleder, bromsslangar, handbromsbackarna och skivorna bak, bakre ljuddämparen, vindrutan (på glasförsäkringen och därför inte dyrare än en vanlig trots att jag har regnsensor), värmeslingorna i förarstolen, AC-kondensorn plus shimsning av kompressorn, kombinationsinstrumentet (dessbättre på begagnatgarantin) och styrenheten i passagerardörren.

Jag har heller inte undvikit nivåreglering, som jag rekommenderar starkt till alla som behöver det för körning med tung last eller släp. Tvärtom har jag eftermonterat det eftersom det var en av de få saker bilen saknade. Nivomaterna är visserligen dyrare att ersätta och numera är det nog svårt att hitta friska Nivomatdämpare på skroten, vilket jag lyckades med när det begav sig. Men även vanliga dämpare kostar en slant och kanske kan man fortfarande få ner kostnaden vid byte genom att köpa Volvos nivåregleringssats som tillbehör snarare än lösa Nivomater som reservdelar. Vet att det av någon anledning var billigare att gå den vägen tidigare och det är mycket möjligt att så fortfarande är fallet.
SBergdahl skrev:Turbon har väl inte heller några direkta modellproblem. Det är ju inte en Saab som kräver turbobyte regelbundet. :-D
Håller med även här. Har inte varit några större problem med turbomotorerna och de är definitivt trevligare att köra än sugisarna utan att för den skull ge upphov till någon merförbrukning att tala om.
av Isakksson
#1191455
andersuw skrev:
Isakksson skrev:Läste på ett annat forum att oljan i lådan skall bytas var 6000 mil, men de ingår inte i servicen så är många som missar det.
Nja riktigt så är det inte. Vid normal användning finns överhuvudtaget ingen bytesrekommendation från Volvo när det gäller oljan i automatlådan. Föreskrivet milintervall (t.ex. 6000) gäller bara för bilar där lådan belastas hårdare än normalt (t.ex. taxi och bilar som huvudsakligen körs med släp). Sedan tycker många av oss att det ändå är en god idé att byta olja i lådan då och då, helst (enligt min uppfattning) via sköljning/spolning så att man får ur all den gamla oljan.
Okej! Bra att veta :)

Det har varit väldigt dåligt utbud av just V70's inom den prisklassen och de kategorier jag söker i Göteborgsområdet, är mest V50's som läggs upp.
Har dock fått upp ögonen för en XC70 -04 som verkar riktigt fräsch, skall eventuellt ta och kolla på den till helgen.
av andersuw
#1191460
En -04 kan möjligen vara OK eftersom de flesta barnsjukdomarna är åtgärdade även på de bilarna. Men jag tycker generellt du gör rätt i att titta på bilar från -05 och framåt, d.v.s. efter den ansiktslyftning som gjordes vid den årsmodellen.
av Isakksson
#1191492
andersuw skrev:En -04 kan möjligen vara OK eftersom de flesta barnsjukdomarna är åtgärdade även på de bilarna. Men jag tycker generellt du gör rätt i att titta på bilar från -05 och framåt, d.v.s. efter den ansiktslyftning som gjordes vid den årsmodellen.
Jo, -05 är väl egentligen det magiska årtalet när man skall leta. Var just denna jag kikat lite på, borde ju gå att göra lite på priset + inbytet av den gamla sketbilen. Har alltid velat ha en XC70, men V70:n har varit mer passande för mig, tror inte det blir något av detta, men skadar inte att titta :)
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_X ... ?ca=15&w=2
Användarvisningsbild
av Någonting
#1191577
Jag menar inte att man aldrig ska välja bilar utan mycket utrustning, listan var mer tänkt för någon som ville komma undan så billigt och lättskött som möjligt.

Xenonstrålkastare är fina, men de är väldigt mycket dyrare än halogen (även på skroten så är priset ungefär det dubbla).

Larmsirenen går i princip alltid sönder och kostar en del att ersätta (det går att göra arbetet själv, men trådskaparen ville inte behöva fixa med bilen).

Och till sist turbo-motorerna. Det är inget "fel" på turbo-motorerna (till skillnad från vissa av SAABs 2,0t och 2,3t-motorer) som får turbon att rasa. Men det lägger till en hel del komplexitet i motorutrymmet som man inte får med sugmotorerna (undrar vems strålande idé det var att lägga ett rör tvärs över hela toppen...).

Jag föreslår att man köper vilken motor man än vill ha (utom Bi-fuel), men man bör vara medveten om vad man köper.
av Isakksson
#1194404
Så nu har jag köpt en Volvo, vet inte hur mycket av tipsen jag följde egentligen med det blev en XC70 från 2004, 2.5T. 14.000 Mil. Väldigt fint skick, ytterst få defekter, turbon var bytt några dagar innan jag kollade på den. Växlar och går mycket bra! Har endast varit ägd av en familj samt välservad. Mycket nöjd är jag iallafall :)

Bild
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]