Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1187848
Larmet på min V70 -02 har börjat gå titt som tätt utan anledning.
Möjligen kan ena bakdörren ha något med problemet att göra, det händer att den inte hänger med när övriga dörrar låses/låses upp. (Tanklockslåset är för den delen trasigt, men det har inte orsakat några larm innan.)

1. Kan man koppla ur larmet? Jag skulle vilja vänta några veckor innan jag börjar rota mer i problemet och det vore ju trevligt om det gick att låsa bilen under tiden utan alla falsklarm.

2. Hur börjar man felsöka? Kollar man vanliga felkoder eller ska man kolla någon annanstans?

Tillgång till Vida/Dice finns.
av andersuw
#1187860
En trolig orsak är att reservbatteriet i din larmsiren är kaputt och har läckt batterisyra på kretskortet i sirenen. Alla bilar i den här modellgenerationen drabbas av det felet förr eller senare. Min V70 -02 började konstra av den anledningen i våras och har nu fått sirenen utbytt. Närmare info om det hela finns i den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Indikationer på detta fel är att larmorsaken, som kan läsas ut med VIDA/DiCE, anges som siren istället för t.ex. någon dörr, huv eller lucka. En annan indikation är felkod UEM-0004 som i sin tur ger felmeddelande i kombinationsinstrumentet om att larmet behöver servas. Både felkoden/felmeddelandet och falsklarmen med siren som larmorsak kan vara intermittenta, d.v.s. bara dyka upp då och då, till synes slumpartat.

För att undvika falsklarm innan du hittat och åtgärdat felet kan du låta bli att larma på genom att låsa med nyckeln istället för med fjärren. Om låscylindern i förardörren beckat ihop av bristande användning, smörj med låsolja i omgångar och lirka med nyckeln fram och tillbaka tills det släpper. Man måste ta i lite grann med nyckeln när man lirkar men inte för mycket. Då har man bara sönder låset.
av Storfot
#1190462
Stort tack för infon så att jag åtminstone kunnat ha bilen låst utan tjutande. Resten av problemet ska jag ta tag i lite längre fram.
av Storfot
#1192609
andersuw skrev:Indikationer på detta fel är att larmorsaken, som kan läsas ut med VIDA/DiCE, anges som siren istället för t.ex. någon dörr, huv eller lucka. En annan indikation är felkod UEM-0004 som i sin tur ger felmeddelande i kombinationsinstrumentet om att larmet behöver servas. Både felkoden/felmeddelandet och falsklarmen med siren som larmorsak kan vara intermittenta, d.v.s. bara dyka upp då och då, till synes slumpartat.
Nu har jag kommit mig för med att läsa ut felkoder:
PDM-0025 Spegelmotor Signal saknas
UEM-0004 Siren Kommunikationsfel
CEM-6A02 Dörr olåst, höger bak För hög signal
CEM-6A03 Dörr låst, vänster bak För låg signal
PDM-0010 Centrallåsmotor M1 För låg signal/Signal saknas

Så sirenen ser ju misstänkt ut.
av LaRy
#1192672
Jag tror att S80, vilket jag har, och din V70 har samma elsystem. Jag har i alla fall en dold säkringscentral placerad ovanför pedalstället. Den är även omnämnd i instruktionsboken som "central innanför ljudvallen". Kolla i instruktionsboken om du har en sådan. För att komma åt den måste panelen ovanför fötterna demonteras. Där kan jag i mitt fall på min bil demontera säkring nr F8, benämning LARM. Om jag inte minns fel kommer det upp ett felmeddelande i displayen, men det är en bra lösning i väntan på att fixa larmet och du kan låsa med fjärren.
av andersuw
#1192683
Säkert finns vissa likheter mellan V70ns och S80ns elsystem men samma är det inte. På V70 finns inte heller den säkringscentral du beskriver. Säkringen till larmet sitter i den säkringscentral som finns vid instrumentbrädans gavel (kortände) på förarsidan. Men ett enkelt och säkert sätt att undvika falsklarm till dess man fått problemet åtgärdat är att låsa med nyckeln istället för med fjärren. Därigenom låter man helt enkelt bli att larma på.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]