Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johgro
#1191412
Var idag in till Bra bil/Volvo i Kungsängen för att fråga om byte automatlådeolja.

Inga konstiga motfrågor eller annat från personen som betjänade verkstadsbokningarna. När jag berättade att vissa likställer byte med självmord sa han att det kan vara det om lådan gått långt och inte fungerar som den ska. Att risken att det lossnar skit kan ställa till det.

Han frågade om miltal, lådans funktion och rekommenderade att kolla färgen på stickan. Utifrån att min bil gått förhållandevis lite uppskattade han pris till 3800:- då han inte trodde det skulle gå åt överdrivet många liter olja.

Någon annan i Stockholm med omnejd(kan lätt åka omväg om det finns tillräckliga prisdifferenser)som har prisinfo på automatoljebyte som är ngrlunda up to date??
#1191427
3800 kr lät som ett okej pris. Tror andra Stockholmare på forumet betalat 4-4500 kr för spolningar på Volvo. Jag gav 3200 kr varav ca 2000 kr var för de 12 L olja som åtgick, men det är på en liten ort i norr fwiw.
#1195033
XC70 2,5T Aut -07

1. Bytt en gång
2. 12000 mil, 11 år.
3, 4. Sköljning på volvoverkstad.
5. 25 mil hittills, men helt annan kvalitet i växlingarna. Jag hade tidigare lite hårda växlingar samtidigt som jag ibland tyckte att de tog för lång tid. Ibland höll den kvar trean länge, körde på fyran i förbifarten och gick direkt på femman. Nu växlar den hur mjukt och fint som helst, rappare i växelbytet också. Tycks även ha vunnit en deciliter per mil i bränsleförbrukning.

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]