Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PatrikS
#1186944
Hej!
Har letat här och på övriga nätet men får inte tag i någon bra information.

Jag har en V70 2,4 2001 som gasspjället förmodligen gett upp på. Har spjällhus med vit etikett : 8844345
Vad ska jag byta det mot? Nu talar jag om ett begagnat spjällhus.
Jag tycker mig ha läst något om att man ska byta till ett med gul etikett med nr 8844344.
Stämmer det?

Är det någon som testat att renovera spjällhuset själv? Då menar jag byta givaren.



Skickat från min F3111 via Tapatalk
av MickeM
#1186957
Det GÅR att montera ett begagnat spjäll.
Men:
Sannolikt behöver det kalibreras för att bli bra.
Hur länge funkar det spjället?

Gul etikett är bättre än de vita, men dom börjar bli gamla nu.
Är bilen någorlunda så skaffa ett renoverat/uppdaterat från Atech2.

Renovera själv?
Mja, omöjligt? Nej.
Men att skaffa alla delar själv och löda dit, mm, skulle nog kosta mer än ett renoverat och klart.
Det är inte Kjell&Company grejer.....

Rengöra dom, kan man göra själv, och det kan göra underverk.
av Per L
#1186981
Man tar förstås alltid en risk när man skaffar begagnade prylar och sätter dit på sin bil.

För många år sedan (minst 5 årsedan) bytte jag spjället på morsans S60 -01 140hk automat till ett med gul etikett från skroten. Kommer dock inte ihåg numret på den men jag hittade i alla fall information om vilket nummer jag skulle ha på nätet. Den kom från en S80 -01 140 hk.
Det var bara att montera dit och köra. Inga kalibreringar och inga problem överhuvud taget sedan dess.

Men det är klart den kommer förstås att "ta slut" den också......någon gång!
av magnusd
#1187001
Hej
Hade problem med spjällhuset på förra Volvon. Finns hur mycket skrivet som helst om spjällhus här, men väldigt få ställer frågan om man provat att rengöra. Gjorde underverk på min och gick felfritt till den såldes 1000 mil senare. Så har du provat att göra rent? Lite polerduk och wd40 kan göra underverk.
/Magnus
Användarvisningsbild
av PatrikS
#1187752
Hej!
Uppdatering: Har testat att göra rent spjällhuset, Nada, tillbaka till ruta ett. :???:

Kanske ska testa läsa av ev. felkoder.

Kan det vara LMM?

/
Patrik
av magnusd
#1187898
Hej igen
Trist att rengöring inte hjälpte. Men du skriver inte vilka symptom bilen har. Kanske skulle underlätta! :-) När jag hade problem med spjällhuset, började det med att den dog sporadiskt på tomgång. På slutet började den rycka och gå illa och gick in i "nödläge" och gick knappt köra alls.
av FredrikSundstrom
#1187997
Jag har precis bytt spjäll i min S60 170hk -02, köpte ett med gul etikett från skroten. Det fungerade direkt utan någon programmering. Hade tidigare testat att rengöra originalspjället men det blev ingen skillnad.

Kolla felkoderna först, kan ju vara nästan vad som helst.
Användarvisningsbild
av PatrikS
#1189637
Hej!
magnusd skrev:Hej igen
Trist att rengöring inte hjälpte. Men du skriver inte vilka symptom bilen har. Kanske skulle underlätta! :-) När jag hade problem med spjällhuset, började det med att den dog sporadiskt på tomgång. På slutet började den rycka och gå illa och gick in i "nödläge" och gick knappt köra alls.
Exakt så är det med min oxå. Kan tillägga att jag bytt LMM utan resultat. Har problem att läsa felkoder. instrumentet får inte kontakt med datorn. Har testat att spraya kontaktspray i OBD2 kontakten. Ska göra ett nytt försök att läsa i morgon.

/Patrik
Användarvisningsbild
av yeahbuddy
#1189749
När jag öppnade mitt spjällhus så var inte själva kolfilmen utsliten, den var inte genomskinlig om jag riktade ljus genom den. Istället var det en slags gegga på själva kammen som drar mot filmen. Troligtvis var de det som gjorde att varvtalet hoppade upp och ner hela tiden.

Om du har tillgång till att löda så rekommenderar jag starkt att köpa en kontaktlös sensor som inte slits ut. Finns på ebay för runt 900-1000kr och då vet du att det du köper fungerar, OCH att det håller, jämfört med att köpa en begagnad som kan visa liknande symptom när som helst. Denna sätter du in i din gamla så ingen omprogrammering behövs.

"Sacer Contactless Throttle Position Sensor"

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]