Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CamillaM
#1181661
Hej! Är ny här och hoppas att jag kan få lite hjälp med min älskade bil. Jag kan ungefär noll om bilar men är det något enkelt så vill jag ialla fall försöka själv innan jag lämnar in på verkstad.
När jag köpte min V70 -01 i vintras var DSTC på och knappen lös. Nu fick jag lära mig att den ska vara avstängd vid denna årstid men det händer ingenting när jag trycker/håller in knappen.
Förutom det har bilen börjat bete sig lite underligt, anti-spinn lampan har blinkat två gånger vid enkla svängar och bilen vibrerar vid kraftig inbromsning, något den inte har gjort förut. Kan detta ha med DSTC att göra?
av MickeM
#1181678
Håller med föregående ang att antispinnlampan blinkar vid vanlig kurvtagning..
Vanligaste felet är sönderrostade ABSringar på yttre drivknuten fram.
Ringarna kostar ca 80kr st (1st /hjul) , men dom ska bytas också.
Tar väl en-två timmar på verkstad för båda fram.
Halv-van skruvare med någorlunda basic verktyg byter själv på en lördag.


Durrande inbromsning är en eller flera vinda bromsskivor.
Känn så inget hjul blir varmare än de andra. Då har du anliggande broms, och bör åtgärdas.

Stänga av DSTC?
Någon lurar dig, eller missförstånd har uppstått!
Det absolut ingen anledning att stänga av DSTC sommartid!
Det kan bli aktuellt att stänga av tillfälligt, endast, om du ska pulsa i djupsnö, halt gräs eller lera, eller ska "gunga" lös bilen om du kört fast.
Dvs medvetet spinna hjulen.
Och då är det endast antispinn, som kan vara i vägen vid de tillfällen jag nyss nämnde.

Antisladd finns aldrig en anledning att stänga av. (Samma knapp, men alla V70 före 2005 har inte antisladd som standard.)
Ska du sladda medvetet har du valt fel bil.

Om du håller in knappen en sekund eller två, ska det stå "DSTC avstängd" eller dyl i färddatorn.
av CamillaM
#1181681
Tack för era svar, blir till att ringa en verkstad så får dom kika på den.
Har försökt stänga av DTSC så som det står i manualen men det händer som sagt ingenting. Men som jag förstått det så gör det ingenting om den är på året runt så då kvittar det väl. Här sladdas inget medvetet :)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1181688
När du stänger av DSTC stänger du bara av antispinn. Antisladd går inte att stänga av. De gånger jag stängt av DSTC har varit på vintern i ex hala uppförsbackar där antispinn helt begränsar effekten annars.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]