Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1181626
Hej jag studerade verkstadsboken för S80 årsmodell 2000 med 2.9-motorn och proceduren för att montera ur oljetråget.

Här beskrivs att man tar av framhjul och lossar hjulupphängningar från ramen (subframe) under motorn så att man skall kunna lossa denna ram för åtkomst till oljetråget. Hjulnaven spänns samman av ett spännband under bilen.

Det som är oklart är hur bilen är tänkt att vara upplyft framtill när hjulen saknas ? I alla fall klart att den inte kommer sväva av sig självt.

Hur har ni gjort som bytt tråg på en S80 med tvärställd sexa ?

Stället man pallbockar på sidorna under karossen, i så fall i vilken position ?
Man behöver komma åt att arbeta under bilen med bra säkerhet.
Jag tycker mig ha läst någon beskrivning där denna subframe inte monterades loss i sin helhet men vill höra vilken procedur som rekommenderas. Detaljerna med support av motorn uppifrån har jag klart för mig. Gärna tips om bra metoder som fungerat.

Jag skall ta ur tråg och inspektera/byta O-ringar i tråg på ovan nämnda S80 som indikerar lågt oljetryck. Det är en motor som av tidigare ägare fått oljebyten alltför sällan och har mkt "oil slush" i motorn även om de nyligen bytt till ny syntetolja. Oljesticka indikerar bubblor i olja efter körning som brukar sägas kunna indikera o-rings-problem.
Uppmätt ca 2 bar oljetryck på tomgång med kall motor, ökar till 3-4 om man varvar upp något. När lågtryck-indikering kommer (kan ske efter flera mils körning), om man då stannar och slår av motorn och startar igen efter 5 minuter så verkar allt ok igen och man kan då köra några mil igen innan lågt oljetryck indikeras igen.
Så det får mig att tro att det inte är lågt tryck pga kronisk motorskada med slitna lager (ännu) utan låter mer som det som brukar beskrivas där oljesilen sätts igen av oljeflagor ? Är det mer jag borde kolla ? Oljesilen behöver förstås inspekteras. Åtgärd hittills är att jag bytt oljetrycks-kontakten framtill på motorn.
Jag har stabilt verkstadsgolv att kunna jobba på, verkstads-domkrafter, motorlyft, pallbockar i bra dimension så det planeras inget vingel utomhus där bilen faller över mekanikern.
#1181640
Nej, jag har ingen erfarenhet av 6'an.

Men om du har pallbockar, garagedomkrafter osv, kan det väl knappast vara ett frågetecken om hur bilen hänger fram med hjulen borta?
Med garagedomkraft och pallbock..... kanske....?
Förslagsvis i närheten av subframe infästningen. Där är golvet stabilt, och där man lyfter med 2 pelarlyft om man ska rubba subframen.

Skummande/bubblande olja brukar ju vara katastrofalt dålig vevhusventilation.
Kaveterande oljepump (läck/stopp på sugsidan) skulle väl också kunna orsaka det.

Men en inspektionskamera genom oljeavtappningen borde man kunna se oljesilen utan att ta ner tråget.

Låter som ett läskigt bilköp. Kan bli dyrt, och man vet sällan alla ev motorskador innan.
Flera kan visa sig..

Men var den extremt billig, och detta är ett hobbyprojekt, så... visst.
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]