Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1182023
Måste bara få ställa några "dumma frågor".
1. Är det verkligen rätt rem? (Det finns väl två olika remtyper precis som spännaren?)
2. Har du satt dit löphjulet åt rätt håll, eller vänt det upp och ner och på så vis fått hjulet åt sidan?
3. Har remmen hamnat på vevkuggen helt, eller har du råkat dra den på remskyddet utanpå?

Som sagt, kan verka som dumma frågor men om ovan är rätt så ska det inte vara några problem alls att få på remmen. Bytte själv senast i mars och det gick helt smärtfritt.
#1182069
Skyddet för vevaxel är demonterat.
Jag misstänker också remmen eller spännaren även om samma typ av rulle och remmen ser ut att vara av samma längd som innan också, löprullen är monterad korrekt dvs samma som innan och enligt Haynes.
Tänker köpa det andra remkittet imorgon och försöka fixa det på lördagen.
Användarvisningsbild
av Jazzy
#1182369
Om spännarna ser lika ut så är det något du gör fel. Det finns då ingen anledning att köpa den andra satsen hos Biltema. Remmarna är exakt lika långa före och efter bytet av spännare (1353 mm och 142 tänder) Se i den här tråden så ser du skillnaden på spännarna: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... =9&t=57950

Kolla noga så att remmen ligger riktigt mot remhjulet på vevaxeln. Menar att när jag bytte på en 2,4T så trodde jag att remmen lå riktigt, men när jag såg närmre efter underifrån, så hang den kvar i någon kant eller nåt och hade inte kommit riktigt på plats.
Lycka till!
#1182746
Jahapp... Efter lite nya tag idag så är kamremmen på och allt återmonterat.
Visade sig trots allt vara SBV-felet ändå :shock: dvs skit bakom verktygen :P , konstaterade idag att det fanns nåt skit kvar som var i vägen på ena sidan vevaxel. Så nu passar den iaf och bilen kan köras igen. Lite snopet men så är det ibland... Får hoppas den håller tätt nu i packboxen.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]