Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tunkurknifur
#1181530
Hej,

Har en V70 N -04 med 2.4 bensinmotor.
Köpte en kamremssats och skred glad i hågen till verket...
Byta vattenpump och löp/spännrulle gick smärtfritt även om det var trångt för nån med smedhänder.

Nu till problemet!
Remjäkeln verkar inte passa...
Efter en massa pillande och skruvande på spännaren enligt Hayes-boken så borde jag kunna kränga på remmen. Eftersom jag hade köpt satsen på Biltema så misstänkte jag först satsen, men jag jämförde den gamla och nya och allt verkar stämma och längden likaså.
Snart åker den på skroten även om den är fin i övrigt!

Nån som har nåt tips på hur man ska lyckas få på remmen?
Jag håller den sträckt från veven förbi löprullen, upp på vvtkammen och vidare mot utblåskammen och sen ner på vattenpumpen och mot spännrullen.
Har justerat spännrullen och trycker in fjädern.
Men ändå så är jag knappt nära på att få på den på spännrullen.

/Danne
#1181762
Låsning har jag tillverkat själv, men det fattas ca 5 cm för att få på remmen, på videon verkar de ju bara glida på den i princip och sen spänna. Börjar undra om inte remmen är fel ändå.
Användarvisningsbild
av Jazzy
#1181775
tunkurknifur skrev:Låsning har jag tillverkat själv, men det fattas ca 5 cm för att få på remmen, på videon verkar de ju bara glida på den i princip och sen spänna. Börjar undra om inte remmen är fel ändå.
Om remmarna till synes är lika långa och det fattas 5 cm innan du får på den, så är det garanterat något du har gjort fel. Kolla så att remmen ligger rätt och kommit på plats runt vevaxeln. Är trångt som bara den där om man inte tar bort remhjulet till multiremmen och det kan vara svårt att få remmen riktigt på plats.
av MickeM
#1181853
...och spännrullen är av rätt typ?
Det blev väl nån skillnad på den där nånstans omkring my04 och my05 när intervallen höjdes till 18,000mil/10år, eller var det tidigare än my05?

Jag ser flera på blocket som kallar sin faceliftade V70 för -04, (my04) när det uppenbarligen är en my05 som bara är uttagen 2004.
(Förutsatt att ingen bytt strålkastare, mm som estetiskt skiljer, men förefaller sällan vara så)

Troligen är ägaren vilseledd av regbevisets fordonsår och modellår, där MODELL-ÅR är vad som gäller för hur bilen är tillverkad.
(ang reservdelar, service, osv....).

Inte när den råkade tas i trafik = fordonsåret.
#1181855
Jo jag är medveten om att det är brytår för den modellen, jag ska ha den senare typen, spännrullen och remmen skiljer sig åt mellan dom. Den jag har är exakt likadan som tidigare, försökt mäta remmen men den gamla passar inte ens, tror jag får ta och köpa den andra och pröva helt enkelt...
#1181929
Kan ju mycket väl vara så... Men prövat de varianter som går att ändra tycker jag.
Har följt verkstadshandboken och diverse andra kreativa lösningar.
Tänkte mer om det var något hemligt knep jag missat.
Inte första bilen jag bytt på heller. Brukar kunna vara pilligt men inte krångligt.
av mbc
#1181993
Ibland är det tight och då brukar jag lägga dit remmen med spännaren borta, sen lägger jag dit spännaren och trycker remmen åt sidan samtidigt som man skruvar i skruven till spännaren.
Håller fast remmen med några klämmor.
Ligger remmen rätt på det nedre hjulet?

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?