Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maskenn
#1181193
Tjenare!

Har försökt läsa runt och söka för att finna mitt svar men har inte lyckats något vidare så prövar att starta ännu en tråd om larmet på dessa bilar.
Mitt larm har varit helt dött sedan jag köpte bilen och det har stått larmservice erfodras eller något liknande varje gång man startar bilen.
Har förstått att batteriet i sirenen vart slut och sedan antagligen läckt och förstört sirénen.
Kände mig inte riktigt motiverad till att lägga ut pengarna på en ny sirén hos Volvo så hittade en begegnad som skulle fungera för en vettig peng, så bytte ut den gamla mot den "nya" igår och konfigurerade den i vida och allt funkade och även felmeddelandet i färddatorn försvann.
Men sedan när jag kom ut till bilen idag så har den larmat, så pröva att kolla larmorsaken i vida och det står larmorsak: sirén..
Så min fråga är, är det batteriet även i denna som håller på ger sig? Fast det står inget i färddatorn, men det kanske bara kommer upp när det är helt slut?

Tack på förhand och glad midsommar allihopa!
av MickeM
#1181239
Vad var skicket på den begagnade sirenen då?
Det här händer ju uteslutande av ålder, dvs begagnad = så ny som möjligt, annars är det ju sammma lika.

Du åker ju inte till en skrot och bara tar ett uppenbart gammalt bilbatteri ur en random bil, och förväntar dig att det ska fungera?
Bilbatterier kan belastningstestas iofs, men larmsirener måste sågas upp, för att se status på kretskortet. (Läckt syra förstör kretskortet).
Batteriet i sirenen kan du kasta, och skaffa ett nytt, och ha utanför sirenen, eller strunta i batteri helt.
av maskenn
#1181268
MickeM skrev:Vad var skicket på den begagnade sirenen då?
Det här händer ju uteslutande av ålder, dvs begagnad = så ny som möjligt, annars är det ju sammma lika.

Du åker ju inte till en skrot och bara tar ett uppenbart gammalt bilbatteri ur en random bil, och förväntar dig att det ska fungera?
Bilbatterier kan belastningstestas iofs, men larmsirener måste sågas upp, för att se status på kretskortet. (Läckt syra förstör kretskortet).
Batteriet i sirenen kan du kasta, och skaffa ett nytt, och ha utanför sirenen, eller strunta i batteri helt.
Sirénen köptes via bildelsbasen för ca 100 spänn med skick A. Alltså fullt fungerande, så för den summan tyckte jag det kunde vara värt att pröva den och eventuellt slänga i ett nytt batteri, istället för att punga ut ca 2000 spänn hos Volvo.
Vet mycket väl att man inte plockar ut något från en gammal bil från skroten och förväntar sig att det ska funka, även hur batterierna läcker och förstör sirénen, men som sagt nu var den testad och klassad som fullt fungerande vilket den även gör.

Min fråga var varför den har falsklarmat och larmorsak var sirén, om det är batteriet eller inte. För det har inte kommit upp i färddatorn som det brukar göra när batteriet är slut.
av tunkurknifur
#1181529
Hej,

Hade samma problem på min, i det fallet visade det sig vara det vanliga bilbatteriet som inte orkade med att ladda upp dig helt. Köpte nytt och sedan dess har det funkat utmärkt. Bara ett tips....
Användarvisningsbild
av johnnype
#1181697
MickeM skrev:Min fråga var varför den har falsklarmat och larmorsak var sirén, om det är batteriet eller inte. För det har inte kommit upp i färddatorn som det brukar göra när batteriet är slut.
Jag har aldrig sett ett DIM meddelande som säger att batteriet i sirénen är slut. Jag är så gott som säker på att det inte finns och jag har läst ut många DIM mjukvaror och skummat igenom med HEX-editor.

Symptom falsklarm med larmosak sirén är alltid = batteri och syraangrepp. Antingen det ena eller båda.


OBS! Jag menar inte följande som ett påhopp! Det är mer retoriskt där jag hoppas man tänker till rent ekonomiskt hur det kan tänkas fungera på valfri bilskrot ute i landet...

Tror du att bildelsbasen verkligen har en testrigg där man kan testa att ladda och diagnosticera sirénen, plus att dom skulle göra det arbetet och sedan sälja delen för bara 100kr?
av andersuw
#1181854
Helt korrekt diagnos Johnny. Sirenen på min 02:a gav upp under våren med de vanliga symptomen: falsklarm och felkod/felmeddelande på larmet. Den felkod som dyker upp i det här sammanhanget och ger meddelande i DIM om att larmet behöver servas är UEM-0004. Den direkta uttolkningen är att UEM har problem att kommunicera med sirenen men vid det här laget står det ju rätt klart att det i 99 procent av fallen betyder att reservbatteriet i sirenen sprungit läck med åtföljande syraangrepp på kretskortet.

De färskaste sirener jag lyckades hitta på bildelsbasen var MY -07 och jag tyckte inte det var någon idé att beställa en sådan. Med största sannolikhet skulle den antingen redan vara trasig eller snart bli om jag nu inte hade turen att ramla på en utbytt siren. Lyckades dock med viss möda hitta en som var tillverkad 2014 på ebay. Det fanns dock bara en som var så färsk och den snodde jag omedelbart. :D
av MickeM
#1181908
Detta borde väl vara en spriller ny Siren till dessa bilmodeller:
https://vparts.se/se/signalhorn-for-ala ... -xc70.html

Visst är 2074 kr dyrt, (inkl frakt) men ändå "billigare" än jag trodde.....

Kan den vara plug and play tro, eller är det Volvobesök för ytterligare pengar också?
(För ej Vida-utrustade personer)
av mbc
#1184227
MickeM skrev:Detta borde väl vara en spriller ny Siren till dessa bilmodeller:
https://vparts.se/se/signalhorn-for-ala ... -xc70.html

Visst är 2074 kr dyrt, (inkl frakt) men ändå "billigare" än jag trodde.....

Kan den vara plug and play tro, eller är det Volvobesök för ytterligare pengar också?
(För ej Vida-utrustade personer)
Kolla vad den kostar på Volvo, vparts är ofta dyrare än originaldelar på volvo.
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]