Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#1181105
Vojje skrev:ganska normalt... 1 liter per 100 mil är helt okej...
nu ligger du lite högre och borde byta till högre viskositet eller möjligtvis delsyntet...

Det är ingen Audi. De har ju 1 liter 100 mil som normalt. Min V70 drar några dl mellan service . 20000 mil på mätaren
Helsyntet 5-40.
av Matjen
#1216283
Har en V70N 2.4 140 hk 06:a. Gått 20400 mil. Verkar dra en del olja. I somras kom meddelande om att nivån var låg. Har fyllt på i omgångar i 3 månader och nu så var det meddelande igen om låg nivå. Har fyllt på sammanlagt 7-8 dl mellan första och sista påminnelsen om låg nivå. Bilen har då gått 200 mil. Kan tillägga att jag kör bara kortsvängar fram o tillbaka till jobbet med kallstarter.

Är 7-8 dl på 200 mil mycket?
av MickeM
#1216288
Matjen skrev:Har en V70N 2.4 140 hk 06:a. Gått 20400 mil. Verkar dra en del olja. I somras kom meddelande om att nivån var låg. Har fyllt på i omgångar i 3 månader och nu så var det meddelande igen om låg nivå. Har fyllt på sammanlagt 7-8 dl mellan första och sista påminnelsen om låg nivå. Bilen har då gått 200 mil. Kan tillägga att jag kör bara kortsvängar fram o tillbaka till jobbet med kallstarter.

Är 7-8 dl på 200 mil mycket?
Ja, det är mycket.
Men vad har du för oljevicositet i motorn? 0w 30?

Med "vanlig" 5w 40 A3B3 (eller B4) i min 2005, drar den numera ingen olja alls vad jag märker. Dock får man då byta var 1500- 2000mil istället för 3000 pga "ej longelife" olja.

Satsa annars på 5w 30 A5B5 om du promt ska ha longelife.

Min har nu gått 31000mil +.
Se mitt tidigare inlägg.
av Matjen
#1216301
MickeM skrev:
Matjen skrev:Har en V70N 2.4 140 hk 06:a. Gått 20400 mil. Verkar dra en del olja. I somras kom meddelande om att nivån var låg. Har fyllt på i omgångar i 3 månader och nu så var det meddelande igen om låg nivå. Har fyllt på sammanlagt 7-8 dl mellan första och sista påminnelsen om låg nivå. Bilen har då gått 200 mil. Kan tillägga att jag kör bara kortsvängar fram o tillbaka till jobbet med kallstarter.

Är 7-8 dl på 200 mil mycket?
Ja, det är mycket.
Men vad har du för oljevicositet i motorn? 0w 30?

Med "vanlig" 5w 40 A3B3 (eller B4) i min 2005, drar den numera ingen olja alls vad jag märker. Dock får man då byta var 1500- 2000mil istället för 3000 pga "ej longelife" olja.

Satsa annars på 5w 30 A5B5 om du promt ska ha longelife.

Min har nu gått 31000mil +.
Se mitt tidigare inlägg.

Stämmer bra det. Kör med Ow-30. Är ingen expert på området. Men den ska dra mindre med det du anger? Det var Mekonomen som rekommenderade just OW-30.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1216342
Desto högre siffra desto tjockare olja.

Första siffran i samband med W anger temperatur vid kallstart i vinter och den andra anger viskositeten vid arbetstemperatur.

Eftersom 5W-40 är en tjockare olja än 0W-30 både vid kallstart och vid arbetstemperatur så är det mindre olja som slinker förbi kolvringarna och förbränns i motorn.

Nackdelen med 5W-40-oljan är att det troligen kommer att ge en förhöjd bränsleförbrukning (men väldigt liten sådan). Och att den inte startar smörjer lika bra vid kallstart när du börjar komma ner under -25 grader. Men eftersom det väldigt sällan är kallare än -25 i Sverige (och på då platserna norrut där det är vanligt förekommande så brukar man ofta ha motorvärmare) så är det inget att oroa sig för.

EDIT: En till sak att tänka på är det som andra redan påpekat att ingen 5W-40-olja är longlife-klassade på samma sätt som A5/B5-oljorna.
av MrPontus
#1216440
Vojje skrev:ganska normalt... 1 liter per 100 mil är helt okej...
nu ligger du lite högre och borde byta till högre viskositet eller möjligtvis delsyntet...
många motorer anger man 1 liter per 100 mil som gräns för när det är dags för en motorrenovering, och nu ligger ju förbrukningen över detta, på en motor som normalt inte drar så mycket olja dessutom.
jag hade krävt en motorrenovering eller hävt köpet.

kanske kunde man göra ett kompressions test på den, min gamla motorcykel som gått 14000 mil drog 2 liter olja på 100 mil på slutet, hade 60% kompression på någon cylinder, han som köpte den av mig renoverade motorn det första han gjorde när han köpte den av mig (sålde den som "defekt motor" så lurade ingen)
av nybbo
#1217054
Matjen skrev:Har en V70N 2.4 140 hk 06:a. Gått 20400 mil. Verkar dra en del olja. I somras kom meddelande om att nivån var låg. Har fyllt på i omgångar i 3 månader och nu så var det meddelande igen om låg nivå. Har fyllt på sammanlagt 7-8 dl mellan första och sista påminnelsen om låg nivå. Bilen har då gått 200 mil. Kan tillägga att jag kör bara kortsvängar fram o tillbaka till jobbet med kallstarter.

Är 7-8 dl på 200 mil mycket?
Jag hade samma probs som du men då började jag köra några extra svängar med bilen så den blev ordentligt varm och nu drar den betydligt mindre olja men jag kör en t5 06 med den lite större motorn och lite större turbon.Men turbobilarna drar alltid lite mera olja av min egen erfarenhet har mest äkt t5 or :D :D
av MickeM
#1217095
Vojje skrev:ganska normalt... 1 liter per 100 mil är helt okej...
nu ligger du lite högre och borde byta till högre viskositet eller möjligtvis delsyntet...
Nej nej nej!
1 liter på 100mil är absolut inte ok!

Då skulle du få efterfylla 30 liter under en serviceintervall om 3000mil. (Longlife)
Och med ett literpris på ca 130kr för longelifeolja= 3900kr bara i olja!

En förbrukning om 1 lit på 1000 mil får anses normalt.
Kanske upp till det dubbla, om man bara småkör, eller kör väldigt hårt.


VAG som är välkända för oljeförbrukande TSI motorer, (som ändå letat sig ända ner i Skoda) anser mycket riktigt hisnande 1 lit/100mil som "ok", vilket är helt åt pepparn!
Ändå åtgärdar dom på Goodwill för mindre.....
Hmmm?

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]