Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av albinaron
#1180991
Hejsan kära forumsläsare!!

Har ett problem med en nyligen inköpt V70N 2.4 -05. Köpte den begagnad av en bilhandlare för cirka en månad sedan.
På väg hem från köpet börjar oljelampan lysa. Stannar och fyller på till halva stickan med tron att de kanske bara glömt fylla på fullt ut vid service.
Åkte därefter cirka 90 mil, sedan tändes lampan igen. Fyllde på cirka 0,6 liter till och kunde denna gång åka cirka 70 mil.
Därefter åkte vi in med bilen till firman som även har egen verkstad. De kunde inte konstatera något fel utan bytte endast olja och filter.
Körde bilen cirka 70-75 mil från full sticka till den började lysa igen. Denna gång lämnade jag in bilen direkt. De kunde fortfarande inte hitta något fel utan skickade vidare bilen till en större verkstad.

Fick samtal idag där de påstår att dessa bilar drar ganska mycket olja (vilket jag läst även bland annat här) och bad mig googla runt lite. Ska denna bil verkligen dra så här mycket och ska jag behöva acceptera svaret?
Den har alltså dragit cirka 3 liter olja på cirka 230 mil.

Edit: nuvarande miltal cirka 26 500 så den har inte gått superlångt.
Senast redigerad av 1 albinaron, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1180998
Definitivt något fel på den motorn. Den borde ryka utav helvete ju

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via ett crackat tapatalk över wifi levererat av riksnet genom en svindyr router köpt på siba.
av albinaron
#1181000
Derank skrev:Definitivt något fel på den motorn. Den borde ryka utav helvete ju

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via ett crackat tapatalk över wifi levererat av riksnet genom en svindyr router köpt på siba.
Detta är väl det stora problemet. Den varken ryker eller läcker utifrån. Pratat med Mekonomen som tog över servicen, och de hade bara kollat efter läckor och rök, inte mycket mer än så.

Ska jag ta tillbaka bilen, köra den till oljelampan lyser igen och be de ta tillbaka bilen (3e gången felet upprepar sig=reklamation enligt konsumentverket) eller ligga på att felet ska hittas och lösas innan jag tar tillbaka den?
Användarvisningsbild
av Vojje
#1181039
ganska normalt... 1 liter per 100 mil är helt okej...
nu ligger du lite högre och borde byta till högre viskositet eller möjligtvis delsyntet...
av Schmoyoho
#1181053
13 ml olja per mil, är det tillräckligt för att ryka märkbart? Tre liter har försvunnit och om de hamnat i kylsystemet borde det väl vara ganska enkelt att se. Samma sak om det läckt ut ur motorn. Känns väl mest rimligt att den förbränns.
av MickeM
#1181055
albinaronal skrev: dessa bilar drar ganska mycket olja (vilket jag läst även bland annat här) och bad mig googla runt lite. Ska denna bil verkligen dra så här mycket och ska jag behöva acceptera svaret?
Den har alltså dragit cirka 3 liter olja på cirka 230 mil..
Jag upplevde en sak med min 2005'a, som kan ligga till grund för uttalandet ovan.

"Ny"köpt med 26000mil, ca, var den någorlunda nyservad på Volvo i Falun.
0w30 A5/B5 olja i motorn enl kvittot. =Long-Life olja, för man höjde serviceintervallen till 3000mil med my05.

Körde ca 1500mil, och märkte faktiskt viss ögonbrynshöjande oljeförbrukning.
Fick efterfylla dryga 1,5 liter på 1500mil, vilket JAG anser är "mycket".

Eftersom jag föraktfullt fnyser åt begreppet Longlife-service, mest för att jag anser det vara ett effektivt sätt att "spara pengar på servicekontot, och betala mångdubbelt på reparationskontot", så bytte jag olja då efter 1500mil körda av mig, och ca 2000mil efter senaste service

Eftersom jag alltid byter var 1500mil, så slog jag i Mekonomens 5w40 A3/B3 olja istället.
Jag har också kört på Biltemas,5w40, och Castrol Magnatec 5w40 också, med samma resultat. =Ingen märkbar oljeförbrukning.
Den drar omärkbart på stickan mellan de 1500mil jag nu kör mellan byten. Efterfyller aldrig.
Landsväg till 95%, och mycket få kortkörningar, förvisso, men det var samma förutsättningar med longlife

MEN:
Jag hänger upp mig på några saker i inlägget, som ramlat mellan stolarna, då focus hamnade på oljeförbrukning:
"Lysande oljelampa".
Är det så lite att lampan lyser, är oljetrycket för lågt, och då syns inte nivån alls på stickan.
Färddatorn varnar ju med "låg oljenivå" låååångt innan tappat oljetryck.
(Om inte nivågivaren är sönder).

Lyser oljelampan trots synlig nivå på stickan?

Om ja, på frågan är det ju fel med oljepickupen, oljepumpen, oljesilen, eller nått annat.....

Baserat på första inlägget, tror jag inte att olje"förbrukning" är problemet på TS bil!
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]