Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasMånsson88
#1180773
Hej igen!

Har något med min V70 jag undrar över:

När ja slår av bilen och tar ut nycklarna så går fläkten för fullt, dette läste jag i Sveriges minst lästa bok var helt normalt för att driva utt fukt av ACsystemet.
Men hur länge gör den detta? i boken står det 7 min men min håller på MYCKET längre en så, vet inte om den kommer stoppa en gång, testar nu och ska ut om en timme å se om den stoppat! Har det något att göra med utetemperatur sensorn? den vet ja funkar inte för idag är det 22 grader varmt men enligt sensorn är det halka och 2 minus.
av ThomasMånsson88
#1180781
Har testat låta bilen stå 1 och ½ timme nu, fläktarna går fortsatt för fullt, var tvungen att ta säkringen 26 i boken til höger om ratten för att få stop på dem. ????
av andersuw
#1180813
Funktionen för att torka ut ACn skall starta först nästan en timme efter att du parkerat bilen och sedan gå en kort stund (något 10-tal minuter). Om fläkten fortsätter att gå direkt efter att du parkerat beror det således på något annat. Om bilen fått anstränga sig mycket vid körningen strax innan du parkerar är det normalt att fläkten eftergår en liten stund för att fortsätta kyla motorn. Men det händer ytterst sällan enligt mina erfarenheter. Krävs mycket körning i uppförsbacke just innan man stannar.

Min gissning är att det är fel på effektsteget till fläkten. Fläkten är strömförsörjd även med tändning av just för att fläkten skall kunna gå i ovan nämnda situationer. Om effektsteget pajar så att datorstyrningen av fläkten inte längre fungerar kan den fortsätta gå i alla lägen. Det är inget helt ovanligt fel på dessa bilar och om det är detta fel du har är du definitivt inte den första som drabbas. Effektsteget sitter monterat på fläktstativet och säljs inte separat. Så om det är där felet sitter är det fläktbyte som gäller. En fläkt kostar å andra sidan inte så himla mycket, under 1000-lappen på skroten tror jag.
av ThomasMånsson88
#1180880
Tusen tack för svar!

Är det då en helt ny kupéfläkt som gäller?! Läste precis en tråd om att du kommer åt att bytta den om man tar bort handskfacket, skulle visst inte vara så mycket hokuspokus om man skruvat lite förr!
Så var de bara att köra några mil så bilen fick lära sig använda ACen igen.

Ännu en gång tack för svar å ska köpa mig en ny fläkt så fort ja kan, tills vidare får jag bara ta säkringen.

Edit:

Väldigt fint om någon kan linka mig delarna jag behöver, är lite osäker på exakt vilken del det är!
av andersuw
#1180884
Jag blandade tyvärr ihop saker och ting lite när jag svarade fast jag tror ändå jag var på rätt spår. Så här är det:

Det finns förstås två fläktar i bilen: motorfläkten (längst framme vid kylaren) och kupéfläkten. Motorfläkten kan eftergå lite omedelbart efter att man stannat om motorn belastats hårt strax innan. Kupéfläkten kan starta någon timme efter att man stannat för att torka ur AC-systemet under en kort stund (ca 10 minuter).

Båda fläktarna har ett effektsteg som kan gå sönder och göra att fläkten går hela tiden, även med nyckel ur. I ingendera fallet är detta något ovanligt fel. När det gäller motorfläkten måste man då byta hela fläktpaketet eftersom effektsteget inte är en separat del. När det gäller kupéfläkten tror jag dock det att byta effektsteget separat.

Om det är kupéfläkten som går hela tiden i ditt fall och det är effektsteget det är fel på (jag gissar det men kan inte garantera det), räcker det med att byta effektsteget (som sitter under själva fläkten om jag minns rätt). Du kommer mycket riktigt åt det och fläkten genom att demontera handskfacket. Här är lite anvisningar som jag saxar från ett mektips på svxc.se författat av "Brådhis". Eftersom jag inte gjort detta jobb själv kan jag förstås inte garantera att det är korrekt i alla avseenden men det kanske hjälper ändå:

"Då ska vi se... Jag gjorde på följande vis (och jag gjorde det på en S80 -01)... Inte säkert att det är bästa sättet då jag jobbade på känn så att säga, helt utan att kolla i någon beskrivning alls innan...

* Öppna handskfacket och lokalisera dom 6 torx som sitter runt öppningen! Lossa dessa och passa även på att sträcka in handen genom "gapet" och försiktigt(!) lossa gasdämparen från sitt övre fäste genom att dra den rakt ut!

* Lossa panelen ovanför fötterna! 2 torx! Ta ut panelen ur bilen!

* Kika uppåt där panelen satt och lokalisera 4 torx som håller handsfacket nertill! Lossa dessa och lyft ut hela handsfacket! (Glöm inte att lossa sladdarna till golv- och handskfacks-lampan)

* Lossa panelen som går längs öppningen av dörren (möjliggör nästa punkt) genom att dra den rakt upp och lirka loss den! Observera att clipsen kan sitta kvar i bilen och då måste plockas loss och fästas på panelen innan den återmonteras!

* Nu viker du bort golvmattan (inte gummimattan utan den stora som täcker hela golvet)!

* Dåså... Nu börjar det roliga...

* Lägg dig på rygg... Och kör in huvudet så långt du kan! Lokalisera 6 st torx som håller kupefläktens nederdel! Skruva loss dessa! En av skruvarna sitter helt sanslöst illa till! Jag använde en mejsel som jag satte en led på och sedan torxbitset uppepå det så jag kunde skruva i vinkel... Spärrhandtag eller bara mejsel går ej...

* Nu ska du lossa den ena kontakten på botten av fläkten och dom två gummislangarna som går där (den ena sitter på fläktkåpan och den andra går tvärs över precis där man vill dra ut fläkten)! Ingen fara förresten, dom innehåller bara luft, inget vatten! Vik undan dessa...

* När detta är gjort lossar du kåpan som sitter över fläktens bottendel (bara att lirka så lossar den)!

* Nu är det dags att lirka ut hela skiten... Är ett rent helvete att lirka ut hela fläkten men det går när man får kläm på det (efter en stund...)!

* När du har fläkten i handen kikar du på den nedre sidan och hittar två skruvar! Lossa dessa och den sista kontakten och lirka ut hela fläkten så du bara har bottendelen i handen... Kan sitta HÅRT!

* Montera den nya fläkten (kolla så sladden hamnar rätt) och återmontera sedan allt i omvänd ordning!

OBS! Var försiktig när du monterar tillbaka gasdämparen... Min överlevde inte och jag har nu "odämpat" handsfack... :(

OBS2! Jag tar inget ansvar för eventuella skador eller andra händelser som inträffar till följd av att någon följt denna guide! Detta tillvägagångssätt fungerade för mig och jag hoppas detta kan hjälpa andra!

//Brådhis"

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]