- ons 21 jun 2017, 20:17
#1180884
Jag blandade tyvärr ihop saker och ting lite när jag svarade fast jag tror ändå jag var på rätt spår. Så här är det:
Det finns förstås två fläktar i bilen: motorfläkten (längst framme vid kylaren) och kupéfläkten. Motorfläkten kan eftergå lite omedelbart efter att man stannat om motorn belastats hårt strax innan. Kupéfläkten kan starta någon timme efter att man stannat för att torka ur AC-systemet under en kort stund (ca 10 minuter).
Båda fläktarna har ett effektsteg som kan gå sönder och göra att fläkten går hela tiden, även med nyckel ur. I ingendera fallet är detta något ovanligt fel. När det gäller motorfläkten måste man då byta hela fläktpaketet eftersom effektsteget inte är en separat del. När det gäller kupéfläkten tror jag dock det att byta effektsteget separat.
Om det är kupéfläkten som går hela tiden i ditt fall och det är effektsteget det är fel på (jag gissar det men kan inte garantera det), räcker det med att byta effektsteget (som sitter under själva fläkten om jag minns rätt). Du kommer mycket riktigt åt det och fläkten genom att demontera handskfacket. Här är lite anvisningar som jag saxar från ett mektips på svxc.se författat av "Brådhis". Eftersom jag inte gjort detta jobb själv kan jag förstås inte garantera att det är korrekt i alla avseenden men det kanske hjälper ändå:
"Då ska vi se... Jag gjorde på följande vis (och jag gjorde det på en S80 -01)... Inte säkert att det är bästa sättet då jag jobbade på känn så att säga, helt utan att kolla i någon beskrivning alls innan...
* Öppna handskfacket och lokalisera dom 6 torx som sitter runt öppningen! Lossa dessa och passa även på att sträcka in handen genom "gapet" och försiktigt(!) lossa gasdämparen från sitt övre fäste genom att dra den rakt ut!
* Lossa panelen ovanför fötterna! 2 torx! Ta ut panelen ur bilen!
* Kika uppåt där panelen satt och lokalisera 4 torx som håller handsfacket nertill! Lossa dessa och lyft ut hela handsfacket! (Glöm inte att lossa sladdarna till golv- och handskfacks-lampan)
* Lossa panelen som går längs öppningen av dörren (möjliggör nästa punkt) genom att dra den rakt upp och lirka loss den! Observera att clipsen kan sitta kvar i bilen och då måste plockas loss och fästas på panelen innan den återmonteras!
* Nu viker du bort golvmattan (inte gummimattan utan den stora som täcker hela golvet)!
* Dåså... Nu börjar det roliga...
* Lägg dig på rygg... Och kör in huvudet så långt du kan! Lokalisera 6 st torx som håller kupefläktens nederdel! Skruva loss dessa! En av skruvarna sitter helt sanslöst illa till! Jag använde en mejsel som jag satte en led på och sedan torxbitset uppepå det så jag kunde skruva i vinkel... Spärrhandtag eller bara mejsel går ej...
* Nu ska du lossa den ena kontakten på botten av fläkten och dom två gummislangarna som går där (den ena sitter på fläktkåpan och den andra går tvärs över precis där man vill dra ut fläkten)! Ingen fara förresten, dom innehåller bara luft, inget vatten! Vik undan dessa...
* När detta är gjort lossar du kåpan som sitter över fläktens bottendel (bara att lirka så lossar den)!
* Nu är det dags att lirka ut hela skiten... Är ett rent helvete att lirka ut hela fläkten men det går när man får kläm på det (efter en stund...)!
* När du har fläkten i handen kikar du på den nedre sidan och hittar två skruvar! Lossa dessa och den sista kontakten och lirka ut hela fläkten så du bara har bottendelen i handen... Kan sitta HÅRT!
* Montera den nya fläkten (kolla så sladden hamnar rätt) och återmontera sedan allt i omvänd ordning!
OBS! Var försiktig när du monterar tillbaka gasdämparen... Min överlevde inte och jag har nu "odämpat" handsfack... :(
OBS2! Jag tar inget ansvar för eventuella skador eller andra händelser som inträffar till följd av att någon följt denna guide! Detta tillvägagångssätt fungerade för mig och jag hoppas detta kan hjälpa andra!
//Brådhis"
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut