- ons 21 jun 2017, 00:16
#1180732
Hej alla kunniga.
Jag har problem med släpvagnskontakten på bilen (förmodar jag), för när jag kopplar på husvagnen fungerar alla "ljusfunktioner", förutom bakljus/positionsljus på den. Bilen (S80 -05) har en 13-polig koppling och vagnen 7-polig, och jag har således en adapter emellan. Jag har också testat på brorsans vagn, som har 13-polig koppling (för att se om det var pga adaptern som det strulade) men tyvärr med samma resultat - blinkers, bromsljus, dimljus funkar, men inte bakljusen eller positionsljusen. Alltså borde felet ligga på "bilsidan".
Har kollat släpvagnskopplingen på bilen med testlampa och stift 5 och 7 (var det väl?) var "stendöda", oavsett vilket läge jag hade ljusomkopplaren och/eller tändningsnyckeln i, medan resterande stift gav utslag som de ska.
Någon med samma problem som löst det?
Var ska man börja rota? Byta kontaktkoppling? (Även fast jag tycker att det är lite långsökt att BÅDA "bakljusstiften" pajjat 'samtidigt'.)
Lika bra att byta hela kabelmattan med en gång?
Är det ett "vanligt" fel - och lösningen är väldigt enkel? (En så enkel lösning som att spreja kopplingarna med kontaktspray, funkade tyvärr inte!)
Ja, som ni ser så är jag rätt lost här... och semestern är i antågande! :???:
Hoppas att någon vänlig själ kan komma med några goda råd!
Ha det!
Jag har problem med släpvagnskontakten på bilen (förmodar jag), för när jag kopplar på husvagnen fungerar alla "ljusfunktioner", förutom bakljus/positionsljus på den. Bilen (S80 -05) har en 13-polig koppling och vagnen 7-polig, och jag har således en adapter emellan. Jag har också testat på brorsans vagn, som har 13-polig koppling (för att se om det var pga adaptern som det strulade) men tyvärr med samma resultat - blinkers, bromsljus, dimljus funkar, men inte bakljusen eller positionsljusen. Alltså borde felet ligga på "bilsidan".
Har kollat släpvagnskopplingen på bilen med testlampa och stift 5 och 7 (var det väl?) var "stendöda", oavsett vilket läge jag hade ljusomkopplaren och/eller tändningsnyckeln i, medan resterande stift gav utslag som de ska.
Någon med samma problem som löst det?
Var ska man börja rota? Byta kontaktkoppling? (Även fast jag tycker att det är lite långsökt att BÅDA "bakljusstiften" pajjat 'samtidigt'.)
Lika bra att byta hela kabelmattan med en gång?
Är det ett "vanligt" fel - och lösningen är väldigt enkel? (En så enkel lösning som att spreja kopplingarna med kontaktspray, funkade tyvärr inte!)
Ja, som ni ser så är jag rätt lost här... och semestern är i antågande! :???:
Hoppas att någon vänlig själ kan komma med några goda råd!
Ha det!
S80 2,4 170HK Aut -05