Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av efogelberg
#1180461
Hej! Köpte just en v70N med 2.5T maskin. Idag när jag skulle iväg var kylarvätskenivån låg så jag fyllde på, men efter en stund gick bilen varm. Märkte också att kupefläkten endast blåser kallt. När bilen är varm är expansionskärlet helt fullt och när den svalnar försvinner all vätska. På tomgång kan vätskenivån både stiga och sjunka. Övre slangen till kylaren är varm medans undre slangen är mycket sval. Det ser inte ut att vara olja i kylarvätskan eller tvärtom. Vad kan vara felet? Topplockspackning? Termostat? Vattenpump?
Tacksam för svar H. Edvin
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1180462
Låter lite som vattenpump. Men jag vettetusan hur man verifierat det riktigt.

När min pump havererade på min 850 stod tempnålen på noll tills den helt plötsligt rusade upp och passerade mitten, ingen normal långsam förändring.
av MickeM
#1180470
Kommer ingen eller väldigt dålig värme är det nog dålig cirkulation på kylvätskan.
Låter som vattenpumpen. Skovelhjulet har nog släppt ifrån axeln, så det står still.

Vore det topplockspackningen skulle du ha värme tycker jag.
En stor luftbubbla borde flytta sig, och inte nödvändligtvis lägga sig i värmeelementet.
Dessutom borde den ryka vitt, om det vore sådan stor läcka, att inte ens kylaren blir halv-varm en gång.

Termostaten, så skulle du också ha värme.

Jag gissar på vattenpumpen.
av efogelberg
#1180496
SBergdahl skrev:Låter lite som vattenpump. Men jag vettetusan hur man verifierat det riktigt.

När min pump havererade på min 850 stod tempnålen på noll tills den helt plötsligt rusade upp och passerade mitten, ingen normal långsam förändring.
ok! Min går fint upp till 90 grader och hålls stadigt där en bra stund före den rusar iväg!
av efogelberg
#1180498
MickeM skrev:Kommer ingen eller väldigt dålig värme är det nog dålig cirkulation på kylvätskan.
Låter som vattenpumpen. Skovelhjulet har nog släppt ifrån axeln, så det står still.

Vore det topplockspackningen skulle du ha värme tycker jag.
En stor luftbubbla borde flytta sig, och inte nödvändligtvis lägga sig i värmeelementet.
Dessutom borde den ryka vitt, om det vore sådan stor läcka, att inte ens kylaren blir halv-varm en gång.

Termostaten, så skulle du också ha värme.

Jag gissar på vattenpumpen.
Finns det något bra sätt att kolla ifall det är vattenpumpen?
av MickeM
#1180536
efogelberg skrev: Finns det något bra sätt att kolla ifall det är vattenpumpen?
Det klassiska är ju att känna efter hur varm kylare och väreelement blir, när motorn är lite för varm.
Endast värmeelementet varmt, och kylaren kall = termostat
Både kylare och elementet kall = dålig/ingen cirkulation.

Om dålig cirkulation beror på vattenpumpen eller jättemycket luft från kompressionen vet man inte, men det borde pressa ut kylarvätska, alt försvinna mycket om det kommer ut så väldigt med luft. Då skulle det läcka in när motorn är av, så det skulle bli vitryk, tycker jag.

Men 100% säker kan man aldrig vara.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]