Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasMånsson88
#1180405
Hallo

Frågar efter lite hjälp med min V70 2004 bensin automat.
Startade igårkväll och gick fint. Idag när jag skulle till jobbet så var allt svart. Inga ljud, inget ljus, inte inte något,
Inte ens centrallåsen funkar.
Något som råkat utt før detta?
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1180413
Batteriet är väl dött?
av Schmoyoho
#1180421
Har även P2:orna samma huvudsäkring på ena batterikabeln? Om batteriet har okej spänning men inget funkar kanske den har skjutit av någon anledning?
av ThomasMånsson88
#1180428
Ja får krypa bak å se efter säkringar på huvudkabeln, kanske är det. Var en kompis som nämde de samma, bilen är lika svart som att du skulle tatt utt batteriet och prøvat å starta.
av andersuw
#1180447
Vad jag vet finns ingen enda central huvudsäkring på dessa bilar. Värt att kolla i första hand är att du inte bara har spänning mellan batteripolerna utan också mellan de båda polskorna. Om det brister där är det helt enkelt dålig kontakt mellan polsko och batteripol på plus- och/eller minussidan. Nästa steg är att kolla att det finns spänning mellan pluspolen i motorrummet (under en lucka invid säkringscentralen) och jord. Om det brister där är det fel på/vid huvudkabeln fram till motorrummet. Steg tre är att kolla säkringen till CEM (centrala styrenheten). Om den är hel bör man även kolla att man har spänning hela vägen fram till CEM. Finns sådan spänning är CEM död och måste repareras eller bytas ut.
av andersuw
#1180454
CEM bör ligga på säkring 22 i säkringscentralen på kortsidan av instrumentbrädan, vid förardörren.

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]