Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Omidjuly4
#1180170
Hej!

För ca 2 veckor sedan inskaffade jag mig en V70 07/08 Classic
Jag har märkt att fläkten i motorn (ac-fläkt?) låter som den går tungt
I dag 30 grader ....... Så hör jag ett kraftigt pysande ljud när jag kör som om det vore en säkerhetsventil som hade lätta, jag titar bak
i backspegeln och det kommer vit rök och det luktar konstigt i kupen samtidigt som AC`n tappar kyla.

Efter att jag stannat så öppnade jag huven och så en grön sörja längst fram på kylarna vid förarsidan, antar att det är köldmedia.

Nu till min fråga:
Kan det ha blivit för varmt till följd av högtryck pga att kylfläkten inte gått?
Finns det någon säkerhetsventil längst fram ?
Är det någon annan som varit med om detta?

Tacksam för tips

/Omid
av andersuw
#1180180
Har aldrig hört talas om att det kommer vit rök där bak (ur avgasröret?) för att ACn gått sönder. Låter mer som att det läcker kylvätska in i någon cylinder eller in i turbon om du har en sådan (vitrök = fukt). Även när det gäller den gröna sörjan skulle jag tippa på kylvätska. AC-läckage lämnar sällan synliga spår om man inte lagt spårmedel i den eftersom köldmediet (R134a) kokar redan vid -26 grader och således normalt sett är gasformigt om det inte står under tryck. Och spårmedlet kan bara ses i UV-ljus.

Om fläkten inte går kan motorn bli för varm. Däremot borde ACn reglera sig själv i det avseendet. Om fläkten inte går kan det bli dålig effekt på ACn. Men systemet borde inte gå sönder av den anledningen.
av Omidjuly4
#1180193
Hej Andersuw tack för ditt svar. Den vita röken kom ifrån motor utrymmet, anledningen till att det mynna ut i bak var att jag körde i ca 70kmh. Gröna sörjan ,måste vara någom form av spårmedel, kykvätskan på min bil är blå och den har inte minskat något. konstigt nog har jag inte hört fläkten på ett tag..... antar att termostaten nöjer sig med det flödet den får från kylvätskan. Har ingen kyla i ac´n iaf
av MickeM
#1180197
Det finns ingen säkerhetsventil till ac.

Normalt ser man aldrig köldmedia av anledningen som andersuw nämnde ovan.
Spårmedel har jag hört kan synas om läckaget är stort. I normalfallet läcker det ur på nån månad, dvs läcker sakta, och då kan krävas uv-ljus för att se.
Men bara hörsägen.

Om kondensorn brustit av nån anledning, så skulle det kunna bli som du beskriver.
Kletet skulle kunna (hypotetiskt) vara oljedimma från kompressoroljan blandat med spårmedel.

Bilen och annat borde då fungera som vanligt , förutom ac-kylan.
Kör endast med AC-off till det kontrollerats av AC-firma.
av Omidjuly4
#1180202
MickeM skrev:Det finns ingen säkerhetsventil till ac.

Normalt ser man aldrig köldmedia av anledningen som andersuw nämnde ovan.
Spårmedel har jag hört kan synas om läckaget är stort. I normalfallet läcker det ur på nån månad, dvs läcker sakta, och då kan krävas uv-ljus för att se.
Men bara hörsägen.

Om kondensorn brustit av nån anledning, så skulle det kunna bli som du beskriver.
Kletet skulle kunna (hypotetiskt) vara oljedimma från kompressoroljan blandat med spårmedel.

Bilen och annat borde då fungera som vanligt , förutom ac-kylan.
Kör endast med AC-off till det kontrollerats av AC-firma.
Hej Micke
Okej, ingen säkerhetsventil, då måste kondensorn har brustit och som du säger att det är oljan som har kommit ut, teoretiskt sett så borde det bli ett ganska högt tryck och man inte får kylan från fläkten

Ska ringa någon AC firma imorgon, AC har jag slagit av precis som du nämnt.

Är det samma fläkt som kyler kylvätskan som kondensorn ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
#1180205
Omidjuly4 skrev:Okej, ingen säkerhetsventil, då måste kondensorn har brustit och som du säger att det är oljan som har kommit ut, teoretiskt sett så borde det bli ett ganska högt tryck och man inte får kylan från fläkten
Även om det inte finns någon säkerhetsventil finns diverse tryckgivare och temperaturgivare som normalt förhindrar att AC-systemet av misstag förstör sig själv. Om fläkten inte går bör det som sagt normalt bara innebära att ACn har sämre förmåga att kyla än den annars haft. Jag har hellar aldrig hört talas om att ACn går sönder på grund av utebliven fläktfunktion. Däremot är det inte ovanligt att kondensorn förr eller senare springer läck till följd av korrosion.
Omidjuly4 skrev:Är det samma fläkt som kyler kylvätskan som kondensorn ?
Ja.
av nissesvolvo
#1180250
Luktar det tall om den gröna sörjan så har AC systemet varit fyllt av någon som har köpt Envirosafe. I den så finns det spårmedel som är grönt men som också doftar starkt av tall. Går ej att missta sig på.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
#1180285
På en del ac-kompressorer finns det säkerhetsventil. Osäker om det finns på din. Det ska även finnas en högtrycksvakt som bryter om trycket blir för högt i systemet. Jag har varit med om att det varit fel på den. Kan ju vara det på din också.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
av Yaniz
#1180403
Det du kallar för grön sörja är i stort sett kompressorolja eller PAG 46 som är den korrekta benämningen. Ditt ac-system har brustit och nu gäller det att lokalisera läckan, reparera, vakuumsuga, fylla kompressorn med olja, köldmedium osv. Förbered dig på virvel i plånboken.
av Omidjuly4
#1180502
Hej Allihopa och tack för era tips.

Var till en AC firma idag för felsökning. Felsökningen tog 5 min för att läckan var så stor. Precis som föregående nämner så var den gröna sörja AC olja med spår ämnen.

Läckaget kom från slangen in till kondensorn, har jag tur så är det bara oringen annars så är det infästningen till kondensorn. De sa att det är vanligt att det blir högtryck på kondensor sidan om AC fläkten slutat fungera.

Slutnota på jobbet blir ca 8500kr ink. ny fläkt. Virvel i plånboken......


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]