Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1181447
Låter väldigt likt ljudet som uppstod i min v70, då var det den ena stötdämparen som var helslut. Testa att plocka ut dämparna (väldigt lätt gjort) och tryck ihop dem för hand. Har du tur så märker du genast om de är trasiga, det gjorde jag.

/David
#1190566
Hej
Jag kan nu konstatera att det garanterat är stötdämparen höger bak som för oväsendet.
Nu är det så här att jag tror min v70 2001, 2.4, B5244S, 125kwh verkar ha nivåreglering, eller har jag fel (se bild, originaldel 30639386).
1. Har jag nivåreglering?
2. Kan jag ändå sätta in dämpare utan nivåreglering, eller blir det någon säkerhetsrisk utan/med last?
(Anledningen är att nivåreglerade dämpare är väldigt mycket dyrare, bilen är så gammal och jag anser mig inte behöva den "komforten" som jag tror nivåreglerade dämpare ger.
Bilagor
image.jpg
Volvo 30639386
image.jpg (1.98 MiB) Visad 335 gånger
#1190723
Lappen med "high pressure" säger inte nödvändigtvis nivåreglering. Nummret kanske, vet ej.
Det är ju trycksatt gas även i vanliga stötdämparna.

Med vanliga dämpare går inga slangar eller kablar till stötdämparen någonstans.
Med nivåreglering eller Four-C har du det någonstans. Brukar vara en gummibälg på dom också.
Det har inte vanliga dämparna.

Övre stötdämparfästet är annorlunda, men borde också gå att byta rakt av tillsammans med vanliga stötdämpare.
Det blir ju ytterligare kostnad för två fästen iofs....
#1221740
Hej, det var ingen nivåreglering på dämparna. Jag bytte dämparna och en av dem var helt slut, hade inget tryck alls i sig. Dock gjorde jag misstaget att skruva ihop allt med nya dämpare UTAN att byta till nya fjädrar. Knarret försvann, men bakdelen hängde fortfarande, så det blev till att skruva ner allt och byta fjädrarna vilket var mycket tungt och jobbigt, trots att jag har både billyft och en proffs garage domkraft samt fjäderspännare. Jag lyckades dock till slut och allt blev bra.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]