Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1179914
Hej

Jag undrar vad ni tror om detta. Kan det vara bakre fjädrarna eller stötdämparna (eller kanske båda två)? ?:-/

När jag gungar bilen hörs detta ljudet, se klippet nedan. MEN knarret finns också om man kör bilen på plant underlag utan "gunget" jag gör i exempelvideon nedan. :roll:

https://youtu.be/OSbKCqQkEIc

Tacksam för tips på om det är just fjädrarna/stötdämparna eller kullager eller något annat. Tack på förhand. :-)-)
Senast redigerad av 1 ryssvevolvon, redigerad totalt 0 gånger.
#1179917
ryssvevolvon skrev:Hej

Jag undrar vad ni tror om detta. Kan det vara bakre fjädrarna eller stötdämparna (eller kanske båda två)? ?:-/

När jag gungar bilen hörs detta ljudet, se klippet nedan. MEN knarret finns också om man kör bilen på plant underlag utan "gunget" jag gör i exempelvideon nedan. :roll:

https://youtu.be/OSbKCqQkEIc

Tacksam för tips på om det är just fjädrarna/stötdämparna eller kullager eller något annat. Tack på förhand. :-)-)
2 sekunders klipp.
Man hör ett brummande och en sorts "smack".
Inget knarr.....
#1180119
Tack för tipset. Knarret finns på båda sidorna av däcken, och hörs lika mycket utanför som i kupén.

Jag hade ju trott att det måste ha med stötdämparna/fjädringen, MEN det som jag blir mest förvånad över är att knarret existerar i lika stor omfattning när man kör/rullar bilen plant, alltså när man inte gungar bilen (gungar stötdämparna/fjädringen).

Kan det vara något annat än stötdämparna/fjädringen?
#1181247
Hej. Tack för tipsen. Det var inte värmeplåten eller klippsen till den.
Jag har plockat bort hjulet höger bak och hör att knarret tydligt kommer därifrån.
Jag gissar på stötdämparen då fjädern ser hel ut.
Tycker ni att man byter både stötdämpare och fjäder eller bara stötdämparen? (Fjädern är något rostig och små flagor har lostnat).
Också att man byter båda sidorna bak, eller hur? Vad är era tips/förslag?
Tack på förhand.
#1181251
Kolla alla bussningar, så det inte är en sån som knarrar.
Då är den kass, och bör bytas.

Stötdämpare byts alltid i par, dvs båda bak, eller båda fram.
Annars kan den få konstiga köregenskaper. Rent av farliga.
Stötdämparen byts enkelt genom att lossa uppe och nere, och dra ut den neråt.
Kanske får hissa bilen lite högre än vanligt.
Använd en bra pallbock för din säkerhet!

Fjädrarna kan gnissla/knarra när de skaver mot sig själv när den är ihoppressad som när den står på hjulen.
Brukar vara som en typ "gummislang" på nedre varven. Borta= kan leda till ljud du beskriver.
Fjädern är lite jobbigare att demontera, då du bör pressa ihop den för att få ut den, och vanliga fjäderspännare inte ryms.

Men det finns de som lyckats, genom att pressa ner bärarmen när stötdämparen är borta.
Typ medhjälpare som ställt sig på hjulnavet och "gungat sig".....
Inget jag rekomenerar....
Får du inte dit nya fjädern, eller ens tillbaka den gamla, är bilen ej flyttbar en gång!
Då har du skägget i brevlådan på riktigt!
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]