Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av puddrik
#1179829
Tjena

Jag behöver desperat hjälp med följande felkoder

260A
261A
270A
271A

någonstans så stod det "Blandning för fet vid fullast"

LMM & luftfilter är bytt

är det så illa att alla 4 lambdorna måste bytas
av MickeM
#1179857
Du har inte skrivit vilket styrdon det är, men gissar kallt på ECM.

Nu har jag inte Vida, men två andra lite sämre listor över Volvokoder, men som funkat förr.

ECM 260A är bränsletryckgivare.
ECM 261A är Bränsletrycksystem. Eller Adaptiv lamdareglering. (Beroende på vilken lista. Märkligt. Här hoppas vi på nån med vida)
ECM 270A är Adaptiv lamdareglering Bank2
ECM 271A är Adaptiv lamdareglering Bank2.

Va'då alla fyra lamdasonderna?

Båda reglersonderna (främre) har minskat bränslet till sin undre gräns, för att försöka få upp lamdavärdet.
Det har inte lyckats, och felkod satts.
Inget fel på sonderna.

Sa koden "vid fullast", så skulle jag...
1. Syna efter luftläckage i turborör, intercooler, eller dyl när det är övertryck, och läcker mondre vid undertryck.
Luft läcker alltså troligen UT, mer än det läcker IN när det är vakuum. (När turbon inte laddar)
Men jag tror också att den protesterar tidigare åt det hållet iofs. Lägre tolerans.

2. Kolla också MAP sensorer, ev trycksensor i intercooler, läckage på avgasröret innan kat.
Avgasläck och vakuumläck brukar snarare ge varning om för snålt, förvisso.

3. Annars kan bränsletrycket vara för högt, så spridarna ger mer bränsle per öppettid än ECM förväntar sig.
Det varnar den ju tom för.
av puddrik
#1179872
har fått utläst med två olika felkodsläsare

Autocom

261A - adaptiv lambdareglering felaktig- intermittent
271A - adaptiv lambdareglering bank 2 felaktig- intermittent
260A - adaptiv lambdareglering felaktig- intermittent
260A - adaptiv lambdareglering bank 2 felaktig- intermittent

Bosch

261A - långfristig blandningsreglering undre dellast - komponent/funktion vid regleranslag
271A - långfristig blandningsreglering rad 2 undre dellast - komponent/funktion vid regleranslag
260A - långfristig blandningsreglering övre dellast - komponent/funktion vid regleranslag
270A - långfristig blandningsreglering rad 2 övre dellast - komponent/funktion vid regleranslag
Användarvisningsbild
av snepo
#1179875
Jag hade liknande felkoder på min S80 T6 -99. De bytte en Lambdasond. Men efter ett tag kom felkoderna tillbaks. Fick åka till Volvo,de fick lägga in original programvara i nåt. Kommer nu inte ihåg exakt var det var.Nåt med att databoxen tappat minnet. Efter det funkade det bra så länge jag hade den kvar
Användarvisningsbild
av snepo
#1179876
En fråga,har du nollat alla felkoder? Kör tills det kommere upp igen,och läs av. Brukar bli massa onödiga felkoder. Jag hade 20 felkoder på min S80 T6,första gången. De raderade,andra gången var det bara 6 kvar. Enklare för verkstaden att hitta felet
av MickeM
#1179916
Dom felkodsöversättningarna känns rimligare.
Måste skaffa Vida.

Men jag tror fortfarande på det jag nämnde tidigare.

Att regleringen är maxad är ju inte ett tecken på att regler-sonden är kass, särskilt inte när bank 2's sonder säger samma sak.
Då skulle BÅDA regler eller analysonderna paja exakt samtidigt. Glöm det!

Analyssonderna kan vara inblandade i longterm reglering, men samma där. Båda samtidigt? Knappast.

Felet är nått annat än sonderna tror jag.
Programvara? Kanske.
Luft/vakuumläckage? Möjligt
Bränsletrycket? Kanske
av puddrik
#1180067
Ska snacka mer med verkstaden på måndag och se hur man ska söka vidare

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]