Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SaiTech
#1179556
Klunkande ljud bakom vänster hjul.

Det hörs tydligast om jag står still och gör full rattutslag åt vänster. När rattutslaget nästan är maximal så hör man ett tydligt klunkande ljud en gång sedan är det tyst. Detta ljud hör man också när man svänger kraftigt åt vänster när man kör. Man kan höra ljud även om man gasar på och fram vagnen reser sig något, verkar vara relaterat till en led, stag eller fjädringen vänster fram. Ser att vänster fram däck är något snedslitet på ytterkant + att det är vibrationer från ca 70-80 km/h

Volvo V70n 2006 23 000 mil.

Jag har läst igenom fler tråda med klunkande ljud i framvagnen på Volvo-bilar verkar vara rätt vanligt. Jag är ingen mekaniker och vet inte hur V70n's framvagn är uppbyggd

Så jag undrar om någon har en bra gissning?
av MickeM
#1179604
Vad är skicket på styrstoppen?
https://vparts.se/se/styrstopp-till-lan ... 0-v70.html
Är den dålig så dunkar/skrapar/gnisslar det vid max ratt-utslag.

Det kan också vara fjäderbenslagret högst upp på fjäderbenet, om det blir en "spjoing" när man svänger tvärt.
https://vparts.se/se/fjaderbenslagring- ... -xc90.html

Länkarmsbussningar brukar göra att den drar snett vid acceleration, och kan då snedslita bara det ena däcket.
https://www.skruvat.se/Lankarm-P11147.a ... sgodjDsBcw

Kan också vara spindelleden på snedslitna sidan.
Glappa styrleder brukar snedslita båda framhjulen.

Vibrationer är nästan alltid en eller flera anliggande bromsar. (Förutom vanlig oballans i hjulen)
Blir en eller flera skivor omotiverat varma, eller en varmare än de tre andra, är skyldige funnen.
Det krävs mycket liten anliggning innan vibrationer kommer.

Kan också vara anliggande handbroms. (I trumman i mitten av bakre bromsskivan)
av BEATNGU
#1179678
Ungefär samma på min. Men när jag kör över gupp och svänger så brukar det vara värre. Stabilisatorstag trodde min bildoktor att det kanske berodde på. Ska kolla detta. Drivknutar brukar låta som en gammal skrivmaskin ungefär. Annars är det fjädersätet. där sitter ett gummi i botten. Det ser du om du kollar in innanför framhjulet där fjärden slutar. På min så är gummit ganska dåligt. Det kan ge ljud. Men när du står still vette fan. Kanske servon?
#1179683
Och stabilisatorstag är relativt lätt att utesluta då de går att kontrollera med handkraft. Vill man verkligen lyxa till det lossar man ena änden så kan man känna igenom lederna ordentligt för hand.
av SaiTech
#1179903
MickeM skrev:Vad är skicket på styrstoppen?
https://vparts.se/se/styrstopp-till-lan ... 0-v70.html
Är den dålig så dunkar/skrapar/gnisslar det vid max ratt-utslag.

Det kan också vara fjäderbenslagret högst upp på fjäderbenet, om det blir en "spjoing" när man svänger tvärt.
https://vparts.se/se/fjaderbenslagring- ... -xc90.html

Länkarmsbussningar brukar göra att den drar snett vid acceleration, och kan då snedslita bara det ena däcket.
https://www.skruvat.se/Lankarm-P11147.a ... sgodjDsBcw

Kan också vara spindelleden på snedslitna sidan.
Glappa styrleder brukar snedslita båda framhjulen.

Vibrationer är nästan alltid en eller flera anliggande bromsar. (Förutom vanlig oballans i hjulen)
Blir en eller flera skivor omotiverat varma, eller en varmare än de tre andra, är skyldige funnen.
Det krävs mycket liten anliggning innan vibrationer kommer.

Kan också vara anliggande handbroms. (I trumman i mitten av bakre bromsskivan)
Tack MickeM för din tid och din analys. Ska kolla igenom detta och se om jag hittar felet.
av SaiTech
#1179906
BEATNGU skrev:Ungefär samma på min. Men när jag kör över gupp och svänger så brukar det vara värre. Stabilisatorstag trodde min bildoktor att det kanske berodde på. Ska kolla detta. Drivknutar brukar låta som en gammal skrivmaskin ungefär. Annars är det fjädersätet. där sitter ett gummi i botten. Det ser du om du kollar in innanför framhjulet där fjärden slutar. På min så är gummit ganska dåligt. Det kan ge ljud. Men när du står still vette fan. Kanske servon?
Tack BEATNGU, kör lite mer "rally" för att se när ljudet kommer. Om jag svänger vänster en rondell med lite gaspådrag klunk, klunk, klunk när bilen lyfter sig på vänster sida.

Är det lite av ett Volvo problem? har en två äldre 307:a (10 000 mil) men känns lite mer följsam men V70n är ju tyngre många mer mil. Vikten borde slita mer med antalet mil. Volvon känns mer solid och genomarbeta.
av SaiTech
#1179909
SBergdahl skrev:Stå stilla och vrida på ratten ska man ändå inte göra. Åtminstone inte på asfalt.
Tack, inget jag roar mig med i allmänhet, vill i ett felsökningsläge för att hitta ljud som inte borde vara där alt inte så högt.
av SaiTech
#1179910
SBergdahl skrev:Och stabilisatorstag är relativt lätt att utesluta då de går att kontrollera med handkraft. Vill man verkligen lyxa till det lossar man ena änden så kan man känna igenom lederna ordentligt för hand.
Tack ska kolla detta.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]