Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1178730
Jag har en V70 -02 automat som plötsligt börjat gå dåligt. Med ca 15 sekunders mellanrum rycker det till, lite svårt att förklara hur, men det känns som att den är på väg att växla ner men ändrar sig. Detta har kommit helt plötsligt. Oljenivån ser ok ut och oljan ser fin ut så vitt jag kan bedöma. (Felkoder ej utlästa än, jag ska försöka kolla upp det i morgon.) Någon som har några teorier om orsak?
Senast redigerad av 1 Storfot, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1178752
Hur hårt rycker det till då?
Händer nåt med motorvarvet?
Rycker det som en nedväxling, eller bara som en misständning, typ?

Försvinner det om du stänger av AC?

Om generatorns frihjulsremskiva skär i frihjulet så remskivan blir stum, känner man ac'ns till och frånslag som ett litet ryck i bilen.
Man kan känna det ändå, men inte lika tydligt.

Märkte detta själv nyligen, när jag fick byta den remskivan.
Nu känns inte acn längre, och innan som en misständning.

Ryck med jämna intervaller från automatlåda låter märkligt, men inte omöjligt.
Men intervallen stämmer hyffsat väl med en ac pump.
Därför denna spekulation....
av Storfot
#1178835
Nu har jag felsökt lite mer:
- Bilen går bättre när den är kall.
- Den rycker som mest mellan ungefär 1800 och 2400 rpm, kör man på en växel "för låg" så går den bättre. (Det är en geartronic-låda som går att växla manuellt.)
- Ingen skillnad om man kopplar ur AC.
- Felkoder ECM-3503 och ECM3533, misständning cylinder 3, som återkommer efter radering och ytterligare provkörning.
Så växellådan kan nog anses frikänd. Nu får nog bilen stå till nästa helg p.g.a. tidsbrist, regn & ett fullt garage, så är det väl läge för att börja kolla tändstift m.m. sedan.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1178849
Själv varit med om att gamla tändstift gjort att motorn missat speciellt vid belastning och låga varv på min 960. Detta kändes då exakt som att det var automatlådan som tvekade innan jag fattade att det var motorn...
#1179808
Nu har jag satt i en omgång nya tändstift + testat att skifta tändspole mellan cyl. 2 och 3 + nollat felkoder + provkört.
Tyvärr så går den likadant som förut och får nya felkoder på misständning cyl. 3.
Finns det några fler "enkla & snabba" grejor att testa?
Det lutar nog att det får bli verkstad då jag inte riktigt har tid att felsöka. Vad ska man förvänta sig av ett verkstadsbesök, kommer dom enkelt att kunna hitta orsaken eller blir det snarare "vi testar att byta prylar tills det funkar" (dyrt)?
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.