Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalle70
#1175798
Hallå!

Har kommit över ett par skinnstolar från en v70n 07. Hur är det med kablaget på dessa jämfört med min 04?
I de nya stolarna så är båda delarna i av kontakten kvar och så är de klippt en bit efter. Är det samma kontakt så de är plug n play? eller samma färger på alla kablar så de bara är att skarva samma sladd med samma färg?
av 2ägaren
#1175966
Vill inte förstöra din glädje nu, men de passar väl inte i golvet på våra bilar? Hade själv en skinninredning på G men fick höra att de ej passar rent mekaniskt? Kablarna vet jag ej dessvärre :(
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1175982
P3:ornas stolar lär inte passa mekaniskt men golvinfästningen lär väl inte skilja sig mellan olika årsmodeller av P2:or? Plåten rör de ju ogärna under en modells livstid, inga delar av faceliften för P2:orna påverkar pressarna för karossen vad jag vet.
av 2ägaren
#1175989
Har hört att från 05 så passar det inte. Men ta inte mina ord som sanning här, jag kanske har fel och missade således en riktigt fin skinninredning i somras :(
av andersuw
#1176003
Lite förhoppningsvis korrekt info om saken i den här tråden:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=14232

Av den att döma är det inga problem med infästningen men däremot en del pyssel med elen.
av kalle70
#1176249
andersuw skrev:Lite förhoppningsvis korrekt info om saken i den här tråden:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=14232

Av den att döma är det inga problem med infästningen men däremot en del pyssel med elen.
Försökt hitta info själv men det du länkat är det ända vettiga jag hittat. Den där stolsvärmestyrningen, någon som vet hur den ser ut? Är det någon grej man flyttar över från gamla till nya stolen som passar bolt on?
Sen är det någon är som sitter på elschema till de gamla samt nya framstolarna eller vet vart man kan få tag på de så man vet hur man ska få ihop det gamla med det nya?
av andersuw
#1176300
Detta är inget jag själv pulat med och det är därmed svårt för mig att ge mer precis vägledning än den du får av tråden jag länkade till. Kopplingsscheman som visar hur det är kopplat efter faceliften -05 kan du dock enkelt hitta på ebay. Sök på Volvo EWD (där EWD står för Electric Wiring Diagram) så hittar du DVDer för någon/några hundralappar som innehåller kopplingsscheman för bilar från ungefär den tidpunkten och framåt. Det kan kanske vara lite marigare att hitta schemat för din egen bil som är aningen äldre. Men troligen kan du hitta någon PDF på nätet som är någotsånär rätt. Behöver kanske inte vara exakt rätt årsmodell eftersom elsystemet är rätt lika från en årsmodell till nästa fram till faceliften -05.
av kalle70
#1176530
Då har jag satt igång och grejat lite och kan dela med mig av min info.
Bestämde mig för att jämföra de bägge stolarnas el och till en början såg det väldigt olika ut, men efter man bytt bälteslåset samt den där sätesvärmemodulen så var det bara kontakten som skiljde varandra, pillade bara ur sladdarna ur den gamla och nya kontakten och bytte. Har dock en ensam svart sladd kvar på den nya stolen som inte fanns på den gamla, inte kollat vart den går än men tänkte börja med att låta den vara lös.
Sedan så passar i alla fall inte mina skenorna i min bil, eller de passar men hålen för bultarna fram är några millimeter fel, så de får jag göra om lite.
av andersuw
#1176607
Svart kabel innebär så gott som alltid jordkabel. Men en sådan för sätesvärmen borde du ha haft även på den gamla stolen.
av 2ägaren
#1176628
Skriv gärna senare hur man löser det med infästningen är du snäll. Kanske ett mektips tillomed hur man monterar facelift stolar med inkoppling och montering??
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]