Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175266
Hej!
Hoppas allt är bra med alla er alla :)
Jag behöver er hjälp för att fatta ett beslut om vad faen jag ska göra med bilen jag innehaver idag.
Idag är jag en stolt ägare av en Volvo V70 från 2001, 2,4t, bilen har snart rullat 28000mil och har under mina år (ca 2,5år) aldrig haft något större bekymmer än normal service och byte av slitagedelar.
Ägarna innan har skött bilen exemplariskt med både service och reparation, mycket saker som är bytt och åtgärdade innan jag köpte bilen.

Nu till min kärnfråga, har fått anmärkning på bussningarna i framvagnen av verkstaden vid ett besök för ca 1,5år sen och dem rekommenderade byte inom en snar framtid så det är dags för att åtgärda detta. Dämparna bak i bilen är en sorglig historia, vid last innehållande 2 normalviktiga personer så ser bilen ut som något sänkt hemmabygge, så även detta behöver åtgärdas så jag slipper skrapa i bilen överallt :)
Men sen kommer det tråkiga, det är en hel del saker som inte är bra på bilen och jag har gått i tankarna på göra en omfattande renovering av bilen eftersom planen är att behålla bilen många år framöver, här är en lista på det jag hittils plockat ihop

*Vanlig 2000mil service ska göras
*Byte av dämparna+fjädrar i bakvagn+hjulinställning
*Byte av bussningarna i farmvagn
*Kopplingen - Fungerar inte bra idag och skulle tro att allt husvagnsdragande i sina tidigare år satt sina spår
*Kamrem(?), lite osäker på denna, enl mätaren 4000mil kvar till byte men enl årsintervallet (10år) så är jag max 1år dit om jag ska följa år och inte mil, just därför jag överväger på att byta kamrem om nu allt annat behöver göras inne i bilen
*Batteribackupen för larmet(?) är helt slut, falsklarmar efter ca att bilen stått någon minut.

Offerten jag fick in på allt detta jobb ligger på ca 30k (+/- någon krona).

Har vissa problem med att ta ett beslut hur jag ska göra med denna bil....

Vad har ni för åsikt?

//Johan
#1175287
Kamrem, bussningar coh stötämpare är sånt man får räkna med.

Kopplingen håller heller inte i evighet, men vad är felet? Slirar, kopplar inte ur, eller vad?
Den är absolut kostsammaste bytet, och skall därför inte göras i onödan. Himla tråkigt om det är nåt annat.
#1175291
MickeM skrev:Kamrem, bussningar coh stötämpare är sånt man får räkna med.

Kopplingen håller heller inte i evighet, men vad är felet? Slirar, kopplar inte ur, eller vad?
Den är absolut kostsammaste bytet, och skall därför inte göras i onödan. Himla tråkigt om det är nåt annat.
Jo men kamrem å bussningar och stötdämpare visste jag om skulle behöva bytas, så det är ju inte okänt för mig om jag säger så : )

Om jag jämför hur bilen är nu jämfört med när jag köpte den tidigare så känns kopplingen mycker mer annorlunda, te.x att "smyga iväg" vid ett trafikljus gör att bilen börjar skaka och det är snudd på att bilen dör. Sen är det väl mer att när jag är uppe i fart och trycker ner kopplingen för att växla så tar det närmare 1-2 sek innan något händer på varvräknaren, så jag vet inte vad jag ska bedöma det felet som ??:-/

Samma sak med att få mjuka växlingar i övrigt, det går bara inte helt enkelt.

Jag känner en kraftig försämring på de 4000mil jag hunnit avverka med bilen, just därför jag är orolig att något håller på hända med kopplingen.
#1175293
Svårt med dragläget är ett tecken på att främre/nedre, och övre/bakre motorfästerna är kass
Kan vara kopplingen också, iofs, men kolla motorfästena först.

Varvräknaren?
Menar du att det tar ett par sekunder för kopplingen att greppa efter att du släppt upp, efter att ha kopplat ur? Den slirar alltså?
Drar den så dåligt skulle den knappt vara körbar, och lukta bränd koppling i hela grannskapet.
Be någon kunnig köra bilen, för att avgöra om kopplingen slirar.
Då måste kopplingen bytas. Inget snack.

Ryckigt/svårt dragläge och svårt med mjuka växlar (vilket talar emot att den slirar), är oftast motorfästena jag nämnde.
En helt annan prisbild!
#1175334
MickeM skrev:Svårt med dragläget är ett tecken på att främre/nedre, och övre/bakre motorfästerna är kass
Kan vara kopplingen också, iofs, men kolla motorfästena först.

Varvräknaren?
Menar du att det tar ett par sekunder för kopplingen att greppa efter att du släppt upp, efter att ha kopplat ur? Den slirar alltså?
Drar den så dåligt skulle den knappt vara körbar, och lukta bränd koppling i hela grannskapet.
Be någon kunnig köra bilen, för att avgöra om kopplingen slirar.
Då måste kopplingen bytas. Inget snack.

Ryckigt/svårt dragläge och svårt med mjuka växlar (vilket talar emot att den slirar), är oftast motorfästena jag nämnde.
En helt annan prisbild!


Fan motorfästena har jag helt glömt bort i detta läge, dom lär nog aldrig vara utbytta skulle jag tro :) :lol:
Men om vi nu utgår från att det "bara" är motorfästena som är färdiga, hade du lagt ner alla dessa pengar på laga bilen @ MickeM?
#1175359
Bosse bildoktor hade något knep för att testa om en koppling greppade som den skulle. Har för mig att man kör på högsta växeln och samtidigt som man ger gas trampar till på kopplingen och sedan släpper upp den igen. Så att varven hinner öka lite iaf. Om den har svårt att greppa så är den dålig. Edit: Bosses egna beskrivning:
En begagnad bil med misstänkt dåliga lameller testas enklast brant uppför. Kör på så hög växel som möjligt i ca 70 km/tim. Ge full gas - tryck snabbt ned kopplingen - men bara ett så kort ögonblick att motorn precis hinner gå upp i varv - släpp lika snabbt upp pedalen. Lamellerna är på väg att bli utslitna om kopplingen slirar lite innan den "biter".
Klurigt dragläge: jag hade chansat på motorfästena. Kolla på skroten om du kan hitta någon bättre beg, om du vill spara några kronor. Bytte nedre motorfästet på min bil, köpte ett så nytt begagnat fäste man kan få från jönköpings bildemontering för 600 kr (nypriset på ca 1400 kr).

Larmet tror jag låter som att batterierna inte bara är slut utan att de läckt syra på kretskortet så att det fått fnatt. Är batterierna bara slut så ska det inte ge några falsklarm iallafall. Sirenen går att byta själv, tror inte det är jättesvårt vad jag minns. Köper du en begagnad från skroten så är det dessutom mycket billigare. Alternativt plocka bort sirenen och låt volvo ta bort mjukvaran för larmet.

Kamrem: om du har ett år kvar så är det ingen besparing att göra det nu, kan ju vara skönt att dela upp utgifterna lite också?

30k lät väldigt dyrt, är det en volvo-verkstad du anlitar? Kan ju vara värt att ta in offerter från olika verkstäder och se om du kan ta något byte på en verkstad och annat hos Volvo. Ev göra vissa grejer själv, har för mig att byta dämpare bak inte heller är svårt att byta...?
#1175462
Schmoyoho skrev:Bosse bildoktor hade något knep för att testa om en koppling greppade som den skulle. Har för mig att man kör på högsta växeln och samtidigt som man ger gas trampar till på kopplingen och sedan släpper upp den igen. Så att varven hinner öka lite iaf. Om den har svårt att greppa så är den dålig. Edit: Bosses egna beskrivning:
En begagnad bil med misstänkt dåliga lameller testas enklast brant uppför. Kör på så hög växel som möjligt i ca 70 km/tim. Ge full gas - tryck snabbt ned kopplingen - men bara ett så kort ögonblick att motorn precis hinner gå upp i varv - släpp lika snabbt upp pedalen. Lamellerna är på väg att bli utslitna om kopplingen slirar lite innan den "biter".
Klurigt dragläge: jag hade chansat på motorfästena. Kolla på skroten om du kan hitta någon bättre beg, om du vill spara några kronor. Bytte nedre motorfästet på min bil, köpte ett så nytt begagnat fäste man kan få från jönköpings bildemontering för 600 kr (nypriset på ca 1400 kr).

Larmet tror jag låter som att batterierna inte bara är slut utan att de läckt syra på kretskortet så att det fått fnatt. Är batterierna bara slut så ska det inte ge några falsklarm iallafall. Sirenen går att byta själv, tror inte det är jättesvårt vad jag minns. Köper du en begagnad från skroten så är det dessutom mycket billigare. Alternativt plocka bort sirenen och låt volvo ta bort mjukvaran för larmet.

Kamrem: om du har ett år kvar så är det ingen besparing att göra det nu, kan ju vara skönt att dela upp utgifterna lite också?

30k lät väldigt dyrt, är det en volvo-verkstad du anlitar? Kan ju vara värt att ta in offerter från olika verkstäder och se om du kan ta något byte på en verkstad och annat hos Volvo. Ev göra vissa grejer själv, har för mig att byta dämpare bak inte heller är svårt att byta...?

30k var ju med inräknat kopplingsbyte och byte av larmdonet + kamrem, om jag kan slippa dessa 3 delar är jag nere på lite drygt 12kr för det ursprungsjobbet jag behövde göra. Sen det där med motorfästet, kostar det några kronor till så spelar det ingen roll :) Antar att det finns något liknande fäste / kuddar även för växellådan som kanske bör ses över?
Jo jag övervägde att ta bort larmdonet helt, men 1000:- för att programmera av skiten, kostar att vara med : )
#1175478
Jag ska göra något liknande på min bil. Inte för att jag fått anmärkning utan för att jag älskar bilen, vill behålla den många många år till och vi ska iväg på lååångsemester i sommar kors och tvärs genom europa med vår XC70.

Vår är tillverkad år 2006 (500 km ifrån 20000 mil) med viktiga slitagedelar som aldrig är bytta.

Frågan är, hur mycket kan du pilla med själv? Sådant som kamrem, koppling och hjulinställning lämnas ju bort men allt det andra? Är det otänkbart att göra det själv?

Såhär ser min lista ut:
Kompletta fjäderben fram x2 (SACHS) (Stötis, fjäder, säte och lager)
Länkarmar x2 (Meyle HD)
Spindelled x2 (Lemförder)
Stag till kräningshämmare fram x2 (Mapco HPS)
Fjäderben bak x2 (Sachs + KYB förstärkt fjäder)

Styrlederna är bytta för 2 månader sedan, Lemförder.

Allt som allt går kalaset på 9873 kr med delar från Tyskland. Jag räknar med en hel dags arbete i lugn takt och förutsätter att jag kommer behöva värma loss en hel del skruvar.

Vad samma delar skulle kosta på Volvo inkl. arbete vill jag inte ens tänka på. Men delarna är aldrig bytta och även om de inte får avslag på en besiktning anser jag att de bör bytas ut.
#1175500
Våfflan90 skrev: Fan motorfästena har jag helt glömt bort i detta läge, dom lär nog aldrig vara utbytta skulle jag tro :) :lol:
Men om vi nu utgår från att det "bara" är motorfästena som är färdiga, hade du lagt ner alla dessa pengar på laga bilen @ MickeM?
30,000kr är mycket på en 2001'a, som i normalskick och med normalmil kostar under 20,000kr att köpa fungerande.
Men man vet aldrig vad man får, så frågan går inte att besvara åt någon annan.
Med ny koppling, kamrem, osv, såär ju dom tunga bitarna borta,
Med kass koppling, är den nästan osäljbar. Enstaka tusen.

Men skita ner händerna lite, tycker jag.
Bakre stötdämparen tex är ju busenkelt att byta. Men dom lyfter försumbart. Säckar den är det fjädrarna.

Bakre fjädrar är lite bökigare, och kräver speciell fjäderspännare.
Man kan tvinga ner bakvagnen när stötdämparna är borta, och göra det utan, men inte busenkelt.

Länkarmarna fram byter en normalhändig person också själv.
Dra inte isär inre drivknuten för långt!.
#1179077
Då har jag varit och kollat upp kopplingen, som han på verkstan sa; "Den är lite sliten efter snart 28000mil, MEN den slirar inte och det är inga andra fel vad jag kan känna, kör på med denna"

Puuh, då slapp jag fundera på den delen, nu återstår bara allt annat jag tänkt göra på pärlan, jag återkommer med hur det gått :) !

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]