Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasPersson01
#1175019
Då bilen inte gick igenom besiktningen pga trasigt rattlås hade jag tänkt göra det själv.

Är relativt händig med bilar så förstår inte riktigt hur jag ska gå till väga, trots att jag har Haynes manual för det.
Bl.a. står det att man ska skruva loss klämbulten och kasta den. Men var hittar jag en ny?
Hos Volvo? Men såklart går besiktningstiden ut nu i helgen så lär väl inte kunna hitta en nu sådan där. Biltema har inget sånt?

Då jag har både manual och ett nytt och rätt kodat rattlås, vågar jag mixtra med det själv?
av andersuw
#1175030
Klämbulten? Enligt vad jag kan se i VIDA sitter rattlåset med två "säkerhetsskruvar" som måste borras ur eftersom de av säkerhetsskäl saknar huvud. Sedan skall det nya rattlåset dras dit med nya säkerhetsskruvar som är så beskafffade att huvudet går av om man drar åt dem tillräckligt hårt. Dessa beställer du mycket riktigt hos Volvo ÅF. Är väl hemma hos din ÅF på fredag om du beställer dem imorgon. Om du klarar jobbet själv eller inte är svårt för mig att säga. Men det enda lite knepiga momentet kan vara just urborrningen av skruvarna.
av AndreasPersson01
#1175095
andersuw skrev:Klämbulten? Enligt vad jag kan se i VIDA sitter rattlåset med två "säkerhetsskruvar" som måste borras ur eftersom de av säkerhetsskäl saknar huvud. Sedan skall det nya rattlåset dras dit med nya säkerhetsskruvar som är så beskafffade att huvudet går av om man drar åt dem tillräckligt hårt. Dessa beställer du mycket riktigt hos Volvo ÅF. Är väl hemma hos din ÅF på fredag om du beställer dem imorgon. Om du klarar jobbet själv eller inte är svårt för mig att säga. Men det enda lite knepiga momentet kan vara just urborrningen av skruvarna.
Tack. Ja säkerhetsskruvar står det också att jag behöver byta. Men som sagt, även en klämbult står det.
Får väl beställa det helt enkelt och försöka!
av klovervagen
#1175514
andersuw skrev:Klämbulten? Enligt vad jag kan se i VIDA sitter rattlåset med två "säkerhetsskruvar" som måste borras ur eftersom de av säkerhetsskäl saknar huvud. Sedan skall det nya rattlåset dras dit med nya säkerhetsskruvar som är så beskafffade att huvudet går av om man drar åt dem tillräckligt hårt. Dessa beställer du mycket riktigt hos Volvo ÅF. Är väl hemma hos din ÅF på fredag om du beställer dem imorgon. Om du klarar jobbet själv eller inte är svårt för mig att säga. Men det enda lite knepiga momentet kan vara just urborrningen av skruvarna.
Istället för att borra ur skruvarna skulle jag rekommendera att försöka backa skruvarna. De sitter inte alls hårt. Jag använde mig av en kniv och hammare, när jag hade loss mitt tändningslås.

Sätt kniv-spetsen på skruvarna som saknar skalle, (på rätt ställe, så att du kan backa skruvarna) och slå sen med hammaren. Behöver bara backas några millimeter, sen kan du lossa dem med fingrarna.

Angående återmonteringen, så satte jag dit två vanliga skruvar, med skalle. Jag antar att enda anledningen till att man vill ha skruvarna utan skalle är väl att man inte ska kunna skruva bort tändningslåset om man försöker sno bilen.

Lycka till

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]