Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174935
Om du har en portabel dator till förfogande är VIDA/DiCE bäst. VIDA är den verkstadsprogramvara Volvo själva använder och DiCE är en elektronikbox med vars hjälp bilen kan kopplas ihop med datorn och bli åtkomlig från VIDA.

Om du inte har en portabel dator och inte vill skaffa en specifikt för det här ändamålet kan du köpa en Volvospecifik läsare på Biltema som klarar att läsa alla felkoder på din bil. Sedan kan du uttolka dem på vilken dator som helst, även en stationär, med hjälp av VIDA, som kan köpas separat på ebay.
#1174947
Jag har ingen erfarenhet av just detta. Bara snappat upp "lite här och lite där". Det har bland annat antytts att det är bättre med en dator med något av dom äldre operativsystemen, Win 7 eller Win 8 om man skall köra VIDA.
Är det så?
I så fall kan det ju vara en bra investering i att köpa en äldre begagnad och måttligt stor laptop. Den bör man ju få "nästan gratis".
Av egen erfarenhet vet jag att det förekommer laptoppar som inte klarar Win 10 så bra. Dom borde ju anses som värdelösa i dag. Men Win 7 och 8 klarar dom utan problem.
#1174948
Tror det ska funka med Windows 10 också men enklast är antingen om man kör virtuell maskin på en vanlig PC (så att VIDA:s OS får vara orört och inte ändras med uppdateringar och sånt) eller så köper man som sagt en äldre begad dator om man är lite seriös hemmapulare. Virtuell maskin kör jag och det funkar bra förutom att jag måste använda bootcamp (dualboot) på min Mac för att kunna koppla upp mig med DiCE:n, men det kanske bara är jag som inte orkat klura ut hur det funkar. Har man en någorlunda modern bärbar med okej med RAM så är det nog inga problem att fixa så det funkar.
#1174957
Virtuell maskin var det jag tänkte på. Då funkar det nästan alltid oavsett vilket OS man har i botten. Vill man köra direkt på operativsystemet, utan virtuell maskin, är Windows 7 att föredra även om det med lite handpåläggning kanske kan funka på senare Windowsversioner också.
#1175083
Du får fram att det kan vara fel på en givare om det finns en felkod för det. Kanske kan du också se värdena för de givare som fångas av vilken OBD-II-läsare som helst. Men VIDA/DiCE kan mer än så. Därmed inte sagt att Biltemaläsaren är ett dåligt val.
#1175111
Tänkte säga det finns en felkodsläsare på biltema för Volvos, men såg just att den kostade 1100 kr :| En DiCE kostar kring 1300 kr och då kan du se både detaljerade beskrivningar på orsaker, symptom och lösningar för olika felkoder. Samt läsa live-data från alla sensorer som finns osv. Svårt att motivera köpet men jag köpte min för 1,5 år sedan och det räckte med att jag använde den någon enstaka gång för att jag istället skulle undra varför jag inte köpt den tidigare.
#1175211
Var det något särskilt du väntade dig att se felkoder på? Förutsatt att läsaren funkar som den skall är det väl annars bara att vara glad över att du inte hittade några felkoder. Det förvånar mig för övrigt att du inte gjorde det. Om en bil inte blivit avläst på ett bra tag brukar det alltid samla sig en hoper felkoder som kanske inte betyder att det är fel någonstans utan speglar fel som funnits och blivit åtgärdade eller felsymptom som bara funnits vid något enstaka tillfälle och sedan inte visat sig igen.

Även om du inte hade nytta av felkodsläsaren just nu lär den dagen säkert komma om du räknar med att ha bilen kvar och meka en del med den själv. Skulle för egen del aldrig kunna tänka mig att vara utan felkodsläsare igen efter att ha köpt min första (en BSR PCC diagnos, som likt din är avsedd specifikt för Volvobilar i P2-generationen) för snart 10 år sedan. Numera använder jag den bara ibland med det är käckt att ha en läsare som ständigt finns till hands i bilen så att man inte är beroende av dator för själva utläsningen, som man är med VIDA/DiCE som jag också har till förfogande numera.

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]