Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175415
Volvo föreskriver inget bytesintervall alls på vattenpumpen. Vad som skall bytas enligt serviceschemat är bara kamrem och remspännare och om man inte särskilt säger till om att pumpen skall bytas görs inte bytet. Att pumpen väldigt sällan går sönder bestyrks både av vad Volvomekaniker säger och det ringa antalet rapporter om vattenpumpshaveri man kan se här på forumet. Å andra sidan kostar ju pumpbytet inga stora slantar och konsekvenserna om pumpen plötsligt skulle skära betydande: Då går ju kamremmen av och det finns stor risk att hela motorn havererar eftersom kolvar och ventiler möts.
#1175423
andersuw skrev:Volvo föreskriver inget bytesintervall alls på vattenpumpen. Vad som skall bytas enligt serviceschemat är bara kamrem och remspännare och om man inte särskilt säger till om att pumpen skall bytas görs inte bytet. Att pumpen väldigt sällan går sönder bestyrks både av vad Volvomekaniker säger och det ringa antalet rapporter om vattenpumpshaveri man kan se här på forumet. Å andra sidan kostar ju pumpbytet inga stora slantar och konsekvenserna om pumpen plötsligt skulle skära betydande: Då går ju kamremmen av och det finns stor risk att hela motorn havererar eftersom kolvar och ventiler möts.
Kan räcka med att den börjar läcka, och det meck och den kostnad som uppstår för att riva hela skiten en gång till.
#1175424
S80Frälst skrev:Hej.

Tänkte snart byta kamrem på min V70n, då den nu har gått lite över 47.000 mil.
Senaste kamrems bytet var vid 32.000 mil.
Och då byttes även vattenpumpen. Men jag hörde utav en arbetskamrat att man inte byter vattenpump varje gång när byter kamrem.
Är det någon som vet vad det är som gäller?
Eller vad tycker ni. Ska jag byta pumpen när jag nu snart ska byta kamrem. :?:
Jag byter varje gång. Småpengar som vattenpumpen kostar,utslaget på milen och åren. Även om det skulle vara varje år så är det inte mycket,extra för vattenpumpsbyte
#1175433
Xanthopteryx skrev:Kan räcka med att den börjar läcka, och det meck och den kostnad som uppstår för att riva hela skiten en gång till.
Det är som sagt ytterst sällan några problem med pumpen. Om det statistiskt sett var välmotiverat att byta pumpen vid varje kamremsbyte skulle det naturligtvis ingå i serviceschemat. Men visst, vill man gardera sig mot allt är det ju bara att byta pumpen vid varje kamremsbyte.
#1175444
andersuw skrev:
Xanthopteryx skrev:Kan räcka med att den börjar läcka, och det meck och den kostnad som uppstår för att riva hela skiten en gång till.
Det är som sagt ytterst sällan några problem med pumpen. Om det statistiskt sett var välmotiverat att byta pumpen vid varje kamremsbyte skulle det naturligtvis ingå i serviceschemat. Men visst, vill man gardera sig mot allt är det ju bara att byta pumpen vid varje kamremsbyte.
Som sagt småpengar i sammanhanget
#1175883
Frågade också min volvoverkstad om vattenpumpen skulle bytas på min D5:a när det var dags för kamremsbytet, fick svaret att de så sällan går sönder att det fanns ingen anledning att byta.
Tror inte det finns någon direkt rekommendation från Volvo, mer att många tycker att det är lägligt att byta när kamremmen ändå är loss, några pumpar måste trots allt rasat i förtid om ryktet uppkommit.
#1175913
Kollar man i dom amerikanska volvoforumen så verkar dom nästan alltid byta vattenpump vid kamremsbytet på P2 men då sätter dom oftast dit en eftermarknadspump som har en betydligt kortare livslängd och börjar läcka efter ett tag vilket driver på deras vattenpumpshysteri ytterliggare.
Har man en orginalpump på bilen så låt den vara eller sätt dit en ny orginalpump för nattsömnens skull men undvik alla eftermaknadsvattenpumpar till dessa bilar då kvaliten kan vara väldigt varierande.
#1176923
andersuw skrev:Volvo föreskriver inget bytesintervall alls på vattenpumpen. Vad som skall bytas enligt serviceschemat är bara kamrem och remspännare och om man inte särskilt säger till om att pumpen skall bytas görs inte bytet. Att pumpen väldigt sällan går sönder bestyrks både av vad Volvomekaniker säger och det ringa antalet rapporter om vattenpumpshaveri man kan se här på forumet. Å andra sidan kostar ju pumpbytet inga stora slantar och konsekvenserna om pumpen plötsligt skulle skära betydande: Då går ju kamremmen av och det finns stor risk att hela motorn havererar eftersom kolvar och ventiler möts.
Sannolikheten att pumpen havererar innan 32 000mil är ju större än att den havererar före 16 000mil, visst en ny pump kan haverera, men skulle gärna få reda på hur Volvo kommit fram till detta, eller är det ett planerat åldrande.
#1176930
DannePe skrev:
andersuw skrev:Volvo föreskriver inget bytesintervall alls på vattenpumpen. Vad som skall bytas enligt serviceschemat är bara kamrem och remspännare och om man inte särskilt säger till om att pumpen skall bytas görs inte bytet. Att pumpen väldigt sällan går sönder bestyrks både av vad Volvomekaniker säger och det ringa antalet rapporter om vattenpumpshaveri man kan se här på forumet. Å andra sidan kostar ju pumpbytet inga stora slantar och konsekvenserna om pumpen plötsligt skulle skära betydande: Då går ju kamremmen av och det finns stor risk att hela motorn havererar eftersom kolvar och ventiler möts.
Sannolikheten att pumpen havererar innan 32 000mil är ju större än att den havererar före 16 000mil, visst en ny pump kan haverera, men skulle gärna få reda på hur Volvo kommit fram till detta, eller är det ett planerat åldrande.
Förstår inte heller. Lite pengar för en vattenpump. Utslaget på tio år eller 16000 mil,om det nu är det.
#1177068
Jag pratade med en mekaniker, som är jätteduktig när man bör byta vattenpumpen vid kamremsbyte?.
Hans svar var, att man byter ut vattenpumpen varannan gång vid kamremsbytet.

Jag förstår att det inte är så farligt mycket dyrare att byta ut vattenpumpen. Men när det nu verkar som att det inte finns något behov att byta. Så kanske man inte ska vara där och pilla ;)

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]