Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174841
Hej.

Tänkte snart byta kamrem på min V70n, då den nu har gått lite över 47.000 mil.
Senaste kamrems bytet var vid 32.000 mil.
Och då byttes även vattenpumpen. Men jag hörde utav en arbetskamrat att man inte byter vattenpump varje gång när byter kamrem.
Är det någon som vet vad det är som gäller?
Eller vad tycker ni. Ska jag byta pumpen när jag nu snart ska byta kamrem. :?:
#1174843
Vad jag vet är det ytterst ovanligt att vattenpumparna på de motorer som här är aktuella går sönder. Och om du dessutom bytte vid 32000 skulle jag nog hoppa över det nu. Min egen 02:a har rullat 26000 mil nu med den vattenpump den hade från fabrik.
#1174873
S80Frälst skrev:Hej.

Tänkte snart byta kamrem på min V70n, då den nu har gått lite över 47.000 mil.
Senaste kamrems bytet var vid 32.000 mil.
Och då byttes även vattenpumpen. Men jag hörde utav en arbetskamrat att man inte byter vattenpump varje gång när byter kamrem.
Är det någon som vet vad det är som gäller?
Eller vad tycker ni. Ska jag byta pumpen när jag nu snart ska byta kamrem. :?:
Är vattenpumpen, och att byta den när man ändå river, dyrt?
#1174875
Det är ren snålhet att inte byta vattenpumpen samtidigt...

Mindre kul om den nya tajta hårda remmen sliter ut den gamla vattenpumpen snabbt och du får byta
Vattenpumpen och kamrem igen, så ta vattenpumpen samtidigt så är du safe...

Det fick en polare, trots jag sa åt honom att ta vattenpumpen samtidigt, men har man gott om pengar så
drabbar det ju ingen fattig :p

Det är dyrt och vara dumsnål... :)
#1174876
Xanthopteryx skrev:
S80Frälst skrev:Hej.

Tänkte snart byta kamrem på min V70n, då den nu har gått lite över 47.000 mil.
Senaste kamrems bytet var vid 32.000 mil.
Och då byttes även vattenpumpen. Men jag hörde utav en arbetskamrat att man inte byter vattenpump varje gång när byter kamrem.
Är det någon som vet vad det är som gäller?
Eller vad tycker ni. Ska jag byta pumpen när jag nu snart ska byta kamrem. :?:
Är vattenpumpen, och att byta den när man ändå river, dyrt?
500-700kr typ om jag inte minns fel, men när kamremmen är loss så
Kan man lika gärna byta pumpen, för måste du byta pumpen sen, så blir det ny kamrem
Och det jobbet kostar ju pengar :)
#1174915
garinge skrev:
Xanthopteryx skrev:
S80Frälst skrev:Hej.

Tänkte snart byta kamrem på min V70n, då den nu har gått lite över 47.000 mil.
Senaste kamrems bytet var vid 32.000 mil.
Och då byttes även vattenpumpen. Men jag hörde utav en arbetskamrat att man inte byter vattenpump varje gång när byter kamrem.
Är det någon som vet vad det är som gäller?
Eller vad tycker ni. Ska jag byta pumpen när jag nu snart ska byta kamrem. :?:
Är vattenpumpen, och att byta den när man ändå river, dyrt?
500-700kr typ om jag inte minns fel, men när kamremmen är loss så
Kan man lika gärna byta pumpen, för måste du byta pumpen sen, så blir det ny kamrem
Och det jobbet kostar ju pengar :)
Precis min inställning. Byt. Självklart!
Kostar den tio gånger så mycket kanske man funderar på saken men inte en femhundring.
#1174922
Beror ju på vad det är för fabrikat på pumpen, har man bytt till en noname pump så kommer förmodligen inte att hålla för kvalitén är undermålig. Enligt Volvo ska pumpen som sitter monterad från fabriken för de mesta hålla bilens livslängd. Jag har kört min bil 41000 mil på original pumpen, sist när jag bytte rem vid 36000 mil var det inget fel på pumpen så vi får se hur länge den håller. Jag har bytt rem 3 gånger, brytrulle och spännare är bytt 1 gång vid 24000 mil.
Senast redigerad av 1 v16v, redigerad totalt 0 gånger.
#1175292
Tack för alla era svar.
Vill gärna höra flera ifall någon läser denna tråd.

Det är som garinge säger inte så farligt dyrare att köpa en kamrem sats med vattenpump.
Och det kan väl kanske vara värt det, men behövs det verkligen i mitt fall. Är det varje gång man byter kamrem nödvändigt att byta vattenpump?
Undrar ifall det finns någon Volvo mekaniker här på sidan som kan svara på detta.
Hur gör Volvo verkstäderna i landet.? Dom måste väl ha någon arbetsmanual eller rekommendationer utav Volvo huruvida man byter vattenpump vid kamremsbyte.

Har alla behövt byta pumpen när man lämnat in bilen på verkstad för kamremsbyte?
andersuw har ju tydligen inte bytt vattenpump vid sitt kamremsbyte. Inte heller PNI

Ville gärna veta vad är det som gäller, Jag själv har ju med alltid trott att det är vid varje gång, men det verkar ju inte vara riktigt sant. ?:-/
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.