Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FiberTech
#1174838
Hej.

Har lite bekymmer med min koppling.
Den tar väldigt ojämt i pedalen.
Kör man långkörning funkar allt kanon utan en massa växlande. Men har kört en del i GBG de sista och då känner man tydligt i pedalen att de blir mindre motstånd i pedalen, alltså inget direkt mottryck när man trycker ner den. Men kör man sedan en bit utan att växla så återkommer motståndet igen.
Tyder detta på att lamellerna börjar bli dåliga eller kanske bara att man behöver lufta systemet?

Hoppas någon har något bra svar.

Tack på förhand.
av MickeM
#1174920
Flyttar sig dragläget också? Nedåt främst?
Eller bara motståndet som ändras?
Kan vara båda sakerna Jonaslatt nämner.

Försvinner bromsvätska också, talar det för slavcylindern. Den mellan motor och låda.
av FiberTech
#1174961
Dragläget ändras inte vad jag märkt, bara motståndet.
Har inte kollat bromsvätskenivån men tror allt är ok där. Ska kolla när jag kommer hem från GBG. Får väl testa att byta huvudcylinder och lufta systemet.
av rid54
#1175027
Motståndet i kopplingspedalen kommer ju främst från kopplingsfjädern. Det bör inte rimligen ändras med tiden eller andra förhållanden, det är rent mekaniskt motstånd. Till det kommer friktion i huvud- och slavcylinder. Dessa kan ändras, om det finns problem i endera cylindern (de löper inte lätt som de ska). Tyvärr sitter väl slavcylindern i sprängkåpan, så den vill man inte ge sig på, men det kan såklart finnas problem i huvudcylindern också. Om inte dragläget påverkas, så är det troligen inte nåt med vätskenivån, men det är väl normalt att kolla denna ibland. Luftning borde inte behövas om man inte kört "torrt" eller det finns ett läckage i systemet.

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]