Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174739
Idag va det dax gör besiktning. Brorsan låna bilen och skulle besikta den.
30min innan besiktning skulle han åka och bilen gick inte låsa upp med fjärrkontrollen. Nyckeln va bara att glömma. Aldrig använt nyckeln så det gick inte vrida upp låset.

Han prova reserv nyckeln ytan resultat.
Så besiktningen va bara att glömma.

Jag åkte dit och la mig under motorn och drog i huv vajern. Larmet gick igång och huven öppna sig. (larmet ska inte funka utan batteri i bilen)

Efter en stund blev det tyst.
Och jag kunde fortsätta. Jag kopplade extra batteri på ström uttaget i motorrummet. Gick ändå inte låsa upp.

Jag blev irriterad och drog bort kabeln (till extra batteriet) och mitt i allt gick det låsa upp. Jag vred på nyckeln och allt funkade. Ström fanns och inga felkoder på något konstigt förutom luftkvalitet, ingen signal torkar motor bak.

Varken felkod på larmet som löste ut sig. Eller varför inget funkade innan. Och största frågan. Vad kan detta beror på? Vill ju gärna inte att det händer igen.

Gäller en V70n 02 t5
#1174756
Ibland kan det vara problem att öppna med fjärren därför att det finns någon annan sändare i närheten som stör ut den. Kan vara svårt att diagnosticera eftersom man inte kan få något direkt mått på störsändarens aktivitet och dess signal kan komma och gå.

Ett tips för framtiden är väl att se till att få ordning på låscylindern på förardörren så att du kan öppna dörren med nyckeln nästa gång. Larmet går förstås när man gör det men man får ju tyst på det så snart man stoppar in nyckeln i tändningslåset och vrider om.

Det är ett välbekant problem att låscylindrarna beckar ihop på grund av bristande användning. Men lirkar man med låset en stund samtidigt som man smörjer med rikligt med låsolja brukar det släppa så småningom. Man kan behöva ta paus med lirkandet en stund för att oljan skall tränga in överallt innan man fortsätter. Det är också viktigt att använda lagom mycket våld. Tar man i för mycket har man bara sönder låscylindern eller dess infästning. Samtidigt måste man ta i åtminstone lite grann för att lirkandet skall ha någon effekt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1174824
Se där. Kanske e så enkelt. Första gången brorsan har haft min bil på den parkeringen.(lägenhets parkeringar)

Batteriet är borta ur sirenen så jag bekvämt chockad när jag hade räknat med att batteriet skulle va slut. Vi får hoppas det va en engångs företeelser

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]