Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CrilleG
#1174604
Hej

Köpte för ca: 2 månader sedan en V70 2,4 bensin av årsmodell 2008. Fungerar klockrent förutom på en punkt. Har egentligen märkt sen jag köpte den att vid vissa tillfällen så är den svårstartad man får gnugga länge 5-10 sek på startmotorn innan den startar, går runt som den ska men tänder inte riktigt till man hör hur den försöker men efter några sekunder så går den igång, luktar då bensin men ingen övrig påverkan eller tända varningslampor.
Det intressanta är att det endast sker på uppfarten utanför garaget, har då stått ute några timmar innan den åker in i garaget över natten, har lite lutning uppför, men det borde väl inte påverka något. Har i övrigt inte stött på detta problem någonstans. Någon som kan tänkas veta vad detta är? Tändstift, bränslerelaterat? Har varit både varmt och kallt ute då problemet dykt upp så det verkar inte vara väderberoende

Tacksam för alla tips
/Christoffer
av MickeM
#1174618
Så du har bara startat, backat ut bilen och stängt av den efter ca 30 sekunder?
Då kan detta uppstå. = Normalt för lågfriktionsmotorer.

Lösningen är:
Gör inte så!
av andersuw
#1174630
Hmm. Varför skulle något sådant vara normalt för just lågfriktionsmotorer?

Sedan får jag också intrycket av vad TS skriver att den relevanta situationen är den omvända mot den du Micke beskriver: Han kommer hem med bilen varmkörd, låter den stå på uppfarten en stund, men kör in den i garaget några timmar senare. Och det är då den har startproblem.
av MickeM
#1174641
Lågfriktionsmotorer är uppbyggda så att de är beroende av en oljefilm mellan kolv och cylinder för att få tillräcklig kompression.
Jämför en kolv från en 5 cyl med en från en B230 från tex en volvo 240. Sura en B230 och stiften blir sura och ger ingen gnista, men kompet finns där...
Om man rejält "surar" en 5cyl, (som tex ovan scenario i -25') så är det inte bara tändstiften som är orsaken till att den inte startar.
Den tappar kompet också. Man kan tom höra det på startmotorn. Kan låta som om man skruvat ur stiften, eller att kamremmen gått.
Detta är inget Volvospecifikt. De allra flesta moderna bilar klarar inte sådant beteende.

Det är möjligt att situationen för TS är det omvända, beroende på hur man tolkar det.
Då är detta inte relevant.

Med 1/4 dels tank eller mindre har min också strejkat i kraftiga lutningar. Troligen hamnar bensinen i den andra tank-"magen", så pumpen suger luft, men då ska TS garageuppfart vara väldigt brant.

Strejkande kamaxelsensor har också varit orsaken till strejkande varmstart, för mig. Dock ingen Volvo.
Felkoder vore spännande här..
av Schmoyoho
#1174706
Om det är som du skriver i första inlägget, MickeM, så låter det som samma typfel som 850 hade när den var ny men vad det berodde på minns jag inte. Vet inte heller vilken "tankemage" du pratar om. BAra AWD har sadeltank och övriga bilar har väl en vanlig ganska "plan" tank?

Hur långt har bilen gått? Servicehistorik?
av andersuw
#1174719
Nej såvitt jag vet har även framhjulsdrivna bilar sadeltank. Avgasröret ligger mellan de båda tankhalvorna.

EDIT: Såg inte att SBergdahl hunnit före.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1174720
MickeM skrev:Lågfriktionsmotorer är uppbyggda så att de är beroende av en oljefilm mellan kolv och cylinder för att få tillräcklig kompression.
Jämför en kolv från en 5 cyl med en från en B230 från tex en volvo 240. Sura en B230 och stiften blir sura och ger ingen gnista, men kompet finns där... Om man rejält "surar" en 5cyl, (som tex ovan scenario i -25') så är det inte bara tändstiften som är orsaken till att den inte startar.
Den tappar kompet också. Man kan tom höra det på startmotorn. Kan låta som om man skruvat ur stiften, eller att kamremmen gått.
Detta är inget Volvospecifikt. De allra flesta moderna bilar klarar inte sådant beteende.
OK. Men jag fattar fortfarande inte varför det du säger skulle göra bilen svårstartad just efter ett kort stopp med motorn varm. Varför skulle det ligga mindre olja i cylinderloppet då än om man väntar tills motorn är kall?

Vad jag rent observationsmässigt kan hålla med om är dock att Volvos femmor kan vara lite svårstartade just efter ett kortstopp med varm motor. Det gällde i vart fall min 855 T5 -94 och gäller i någon mån också min V70 T5 -02. Det har sällan varit några egentliga problem men när jag någon gång märkt att starten tagit lite längre tid än normalt eller man varit tvungen att försöka två gånger eftersom motorn stannat igen just när man trodde den startat har det varit efter sådana stopp. På min V70 D4 -15, som ju är ännu mer av lågfriktionsmotor, men förstås i motsats till de andra också en diesel, har jag ännu inte märkt några likartade tendenser.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1174722
Jag uppfattade det som att han menade att problemet är vid kall motor. Det har jag själv upplevt flertalet gånger när jag parkerat om bilen och bara haft den igång några tiotals sekunder. Sen vill den inte direkt. Vid varm motor har jag aldrig upplevt det.
av MickeM
#1174746
SBergdahl skrev:Jag uppfattade det som att han menade att problemet är vid kall motor. Det har jag själv upplevt flertalet gånger när jag parkerat om bilen och bara haft den igång några tiotals sekunder. Sen vill den inte direkt. Vid varm motor har jag aldrig upplevt det.
Jag och Bergdahl har uppfattat lika! (Om du inte menar mitt inlägg, och inte TS första)
Jag menar start av kall motor, stopp efter typ 30sek, och senare startsvårighet.
Min första tolkning var att TS skulle backat ut ur garaget för nått pyssel, och sen menat köra in den på kvällen, och startsvårighet uppstod.
Efter att ha läst första inlägget ett par ggr till, missförstod jag nog, och scenariot är som Anders säger, dvs stannat utanför med varm motor, för att senare köra in den, och den DÅ har startsvårigheter. Dvs omvänt mitt tänkta scenario.
Då är det en annan sak, även om kallstart enkom för att köra fram nån billängd inte är att rekomendera, särskilt vintertid.
Då kan det bli startsvårigheter i garaget, men så var inte inlägget....

Nu får gärna TS göra ett inlägg och svara på om det var korta start och stopp som orsak och, hur och brant garageuppfarten är.

Vi (jag mest) kan ha snöat in på fel spår .

Och, Ja, allla V70N jag sett undersidan av har sadeltank, som via en injektor från returen i ena "magen" sprutande fyller andra magen innehållande bränslepumpen.
Därför töms båda tank"magarna". Enkelt och inga rörliga delar = genialt. Baksidan är om det lutar, för då kan lutningen fylla returnsidan, och nivån blir för låg på pumpsidan. Därför måste pumpen pumpa en stund innan tillräckligt med bränsle finns.

En gasbil har sannolikt en helt annan tankdesign.

Men ser nu också att det är en 2008 som TS har, så det kanske är en V70II, och då vet jag inte hur tanken ser ut.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]