Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pjakesson
#1174476
Hej, jag har en S80 årsmodell -10, som har gått ~28.000 mil.

Var och varannan månad får jag varning om att oljenivån är låg och måste då fylla på mer motorolja.
Vid servicetillfällena har jag bett verkstaden att kolla om det är något läckage, men de säger att det inte finns något läckage, utan att bilen helt enkelt drar mycket olja.

Kan detta stämma? Jag har aldrig haft någon bil som har dragit så mycket olja. Och den är ju förhållandevis ny!
Avgasröken ser normal ut vad jag kan bedöma.

Kan det försvinna olja på något annat sätt?


Tacksam för svar

Per

Edit: Såg att min bil är för ny för detta forum, moderator får gärna flytta den till rätt
Användarvisningsbild
av frasse4
#1174528
Du skriver inte hur mycket du kör mellan du fyller på olja. Har du haft bilen länge och har oljeförbeukningen ökat? Det är ju snarare körsträckan än åldern på bilen som påverkar.
av pjakesson
#1174537
Hej Frasse,

ja just nu är det högsäsong, så det ligger nog på 100 mil/vecka och behöver fylla på
efter kanske 400 - 500 mil.

Jag köpte bilen begagnad och har haft den i 4 år, och de första 2 åren drog nästan ingen olja, i alla fall
behövde jag inte fylla på mellan servicetillfällena.

mvh

Per
av Schmoyoho
#1174562
Inga externa läckage? Om den gått ett hårt liv kan motorn ju vara sliten och bränna oljan helt enkelt. På äldre V70:s har jag för mig att vevhusventilationen var viktig att rengöra på turbomotorerna (antar det är en 2,5FT du har, finns ingen flexifuel T5) så om den blir tät kan det hända att övertrycket som uppstår pajar packningar och ger yttre läckage.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1174637
Jag tycker inte 1 liter på 4-500 mil är jättefarligt på en motor som gått 30.000 men det är klart att det är surt att fylla på.

Jag säger som Schmoyoho att det nog vore bra att gå igenom vevhusventilationen. Om inte oljefällan fungerar som den ska separeras inte oljan från vevhysgaserna ich följer med in i insuget.

Min gamla 960 (med samma motorfamilj) hade tät oljefälla och drog 1 liter på 100 mil.
av pjakesson
#1174646
Tack Schmoyoho och Frasse,

något extern läckage har varken jag eller verkstaden upptäckt. Och skulle oljan försvinna in i insuget pga dåliga packningar så skulle väl avgaserna vara ganska svarta, eller?

Det kanske är som ni säger en naturlig oljekonsumtion pga högt miltal och och hög användning.

Men jag tackar för er insiktsfulla hjälp.

Per
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1174656
Fast för att få den konsumtionen får motorn nästan vara misshandlad i 30000 mil, om nu inte oljefälla eller något annat konkret är boven.

Jag har haft flera bilar som gått 30000+ och ingen har dragit någon anmärkningsvärd mängd olja, en liter på 1500 mil som mest. Ingen har varit pedantskött utan normalslitna typ. Att du märkt det rätt plötsligt är ju också ett tecken på att något är trasigt snarare än att motorn är sliten.
av Rådlös
#1174678
Lite teoretiskt resonemang: Om man slarvar med service och oljebyten, kommer motorn att dra mycket olja "på äldre dar". (Därmed inte sagt att DU har slarvat med detta) Om det nu är en 2.5 FT (?) så skall oljebytena ske var 1500 mil. Och det ges inga undantag för: "Jamen jag har ju bara kört på bensin!". Oljebyte vid 1500 mil oavsett vilket bränsle man kör på. Har du koll på servicehistoriken, (serviceboken) ? Vilket bränsle kör du på?

Men felsök vevhusventilationen och all den kringutrustningen. Det är nog det billigaste felet om det nu är orsaken?

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]