Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sphinx
#1174425
Trycker man bara in filtret i plastbehållaren ? Alltså passar det bara på ett sätt? Eller sitter det fast i motorn? Här endast skruvat med plåtfilter tidigare.
av Smille
#1174431
Du skruvar loss filterkoppen (finns bra verktyg på Biltema t.ex, kan sitta rätt hårt), sen när du står där med koppen i handen lyfter du bara ut det gamla filtret ur koppen och stoppar in det nya 8)
av andersuw
#1174435
När man tagit bort filterkoppen sitter filtret på ett rör i bilen, i vart fall på min V70 T5 -02. Efter att jag tagit bort koppen, tömt den på olja och torkat ur den byter jag packning till koppen (följer med när man köper nytt oljefilter) och smörjer in den nya packningen med lite ny olja. Sedan tar jag bort det gamla filtret och trär på det nya filtret på röret. Till sist skruvar jag fast koppen igen, först för hand och sedan med momentnyckel. Rätt åtdragningsmoment är 25 Nm.
av andersuw
#1174530
Mitt brukar då sitta kvar på röret. Kanske beror på vilket filter man använder. Jag kör Volvo original.
#1174538
Jag har hittills aldrig fått det annat än i koppen när jag skruvat av grejerna. Spelar ingen roll om det varit Mahle, Biltema eller Volvo. Brukar sedan trycka fast det nya i koppen tills det klickar fast.

Volvo drog dock åt koppen till förbannelse :)
av klacken
#1174539
Vad jag hört så ska man trycka fast det i koppen vid montering för att garantera att det tätar mellan filter och kopp,sätter man det på röret först vet man inte om det faktiskt klickar i koppen och blir tätt.
av andersuw
#1174544
Ja det är möjligt att det hänger på i vilken ordning man återmonterar och ni kanske har rätt i att den ordning ni föreslår är bättre.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]