Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krejsi74
#1174322
min xc70 -06 har ett knepigt ojämt sätt att ta sig genom rondeller t ex men gör även lika åt andra hållet. Det känns som om det är hjulen som liksom tuggar sig fram ojämnt. Det kommer bara vid ett visst rattutslag åt bägge hållen- Vad kan det vara?
OM jag skrivit på fel ställe, vänligen tala om vart och hur jag skriver på rätt ställe...
av volvov702002
#1174335
vet inte exakt hur du har det, men jag kan nästan känna av liknande vid svängar, kan säkert ha stor del i hur våra vägar är , oftast syns inte på vägen hur den är , men kan va riktigt spårigt, ojämnt och guppigt och det gör bilen ter sej skumt med
av kudazai
#1174377
Kan vara samma problem som jag har. Trodde först det var servon, men den verkar ok, så jag bytte rattaxelknut och det gjorde ingen nytta.Nu står jag där o min teori är styrväxeln! Stön! Någon här som har någon annan teori?
av MickeM
#1174395
kudazai skrev:Kan vara samma problem som jag har. Trodde först det var servon, men den verkar ok, så jag bytte rattaxelknut och det gjorde ingen nytta.Nu står jag där o min teori är styrväxeln! Stön! Någon här som har någon annan teori?
Styrväxel, rattaxelknut, Servo, osv, kan vara boven om det hugger till vid rattvridningen.
Dvs känns "hugg" eller omotiverad tröghet i rattrörelsen.

Men om det är hjulen som beter sig märkligt mot vägen, är det sannolikt hjulinställningen.
Det kan inte styrväxeln skapa.

På beskrivningen kan man faktiskt tolka det som om AWD drar för hårt av nån anledning.
Blir den för stum på mitten, så måste ett bakhjul tugga vid tvär sväng, och det "bryter" då i hela bilen.
Jag har haft flera SUV med manuellt inkopplingsbar 4x4.
Den kan knappt svänga tvärt på grusväg i 4x4-läget, då bakhjulet i innersvängen slirar sig fram.
Tvär sväng på asfalt kan skada transmitionen på en sådan.
Nu är personbilarna med automatisk 4x4, som detta forum behandlar, byggda för att klara svängar, mm, oavsett årgång, så nått måste haverera kapitalt för att sådant skall uppstå.
Nu är ju också vanligaste felet på Volvo-AWD snarare avsaknad av AWD, snarare än stum mellan axlarna, så det är knappast troligt.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]