kudazai skrev:Kan vara samma problem som jag har. Trodde först det var servon, men den verkar ok, så jag bytte rattaxelknut och det gjorde ingen nytta.Nu står jag där o min teori är styrväxeln! Stön! Någon här som har någon annan teori?
Styrväxel, rattaxelknut, Servo, osv, kan vara boven om det hugger till vid rattvridningen.
Dvs känns "hugg" eller omotiverad tröghet i rattrörelsen.
Men om det är hjulen som beter sig märkligt mot vägen, är det sannolikt hjulinställningen.
Det kan inte styrväxeln skapa.
På beskrivningen kan man faktiskt tolka det som om AWD drar för hårt av nån anledning.
Blir den för stum på mitten, så måste ett bakhjul tugga vid tvär sväng, och det "bryter" då i hela bilen.
Jag har haft flera SUV med manuellt inkopplingsbar 4x4.
Den kan knappt svänga tvärt på grusväg i 4x4-läget, då bakhjulet i innersvängen slirar sig fram.
Tvär sväng på asfalt kan skada transmitionen på en sådan.
Nu är personbilarna med automatisk 4x4, som detta forum behandlar, byggda för att klara svängar, mm, oavsett årgång, så nått måste haverera kapitalt för att sådant skall uppstå.
Nu är ju också vanligaste felet på Volvo-AWD snarare avsaknad av AWD, snarare än stum mellan axlarna, så det är knappast troligt.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.