- sön 21 maj 2017, 12:50
#1174316
Hej alla glada.
Inlägget gäller min V70 140hk bensin my05.
(se mer i min signatur nedan.)
Jag har ett skallrande misljud på tomgång från motorn, tex ibland när ACn slår till, eller när motorvarvet går strax under tomgång, dvs om man smyg-gasar i när man släpper kopplingen och ska iväg. Inte vid normal tomgång utan ac.
Jag har lyssnat med stetoskop och det är inte ACpumpen.
Ljudet kommer ifrån spännrullen, som liksom blir att "hoppa" när ljudet uppstår.
Därför demonterade jag multiremmen, och kände på allt.
Visst var spännrullen sliten, men inte boven. Något annat skapar detta.
Jag tog tag i generatorns remskiva och vred häftigt fram och tillbaka för att känna och lyssna på frihjulets kondition, och jag upplevede det som helt stumt.
Jahapp, som jag misstänkte! Frihjulet är kass.
Jag undersökte VVT'n också för säkerhets skull, men fann inget uppseendeväckande.
Men!
Innan jag rusar och köper frihjulsremskiva + specialverktyg för detta tänkte jag lyfta två frågor först:
Jag har aldrig undersökt dessa frihjul närmare förut, och bara tror att man skall känna frihjulet röra sig med häftiga vridrörelser för hand.
Fråga 1. Frihjulet borde väl inte gå så tungt, eller hur?
Biltema tar ca 400 för frihjulsremskivan, (som jag tänker testa) och 529kr för specialverktyget. (Som sannolikt blir använt endast en gång)
En verkstad skulle troligen debitera mig en slant för att byta, även på en inlämnad lös generator + besväret att åka dit+under deras öppettid = ledighet krävs, alt lånebil, så byta hemma själv är en självklarhet.
Fråga 2. Finns det någon som bytt detta UTAN specialverktyget, med lite listighet?
Jag lyckade inte se hur det ser ut exakt, med generatorn på plats.
Tråden kommer givetvis att följas upp...
Inlägget gäller min V70 140hk bensin my05.
(se mer i min signatur nedan.)
Jag har ett skallrande misljud på tomgång från motorn, tex ibland när ACn slår till, eller när motorvarvet går strax under tomgång, dvs om man smyg-gasar i när man släpper kopplingen och ska iväg. Inte vid normal tomgång utan ac.
Jag har lyssnat med stetoskop och det är inte ACpumpen.
Ljudet kommer ifrån spännrullen, som liksom blir att "hoppa" när ljudet uppstår.
Därför demonterade jag multiremmen, och kände på allt.
Visst var spännrullen sliten, men inte boven. Något annat skapar detta.
Jag tog tag i generatorns remskiva och vred häftigt fram och tillbaka för att känna och lyssna på frihjulets kondition, och jag upplevede det som helt stumt.
Jahapp, som jag misstänkte! Frihjulet är kass.
Jag undersökte VVT'n också för säkerhets skull, men fann inget uppseendeväckande.
Men!
Innan jag rusar och köper frihjulsremskiva + specialverktyg för detta tänkte jag lyfta två frågor först:
Jag har aldrig undersökt dessa frihjul närmare förut, och bara tror att man skall känna frihjulet röra sig med häftiga vridrörelser för hand.
Fråga 1. Frihjulet borde väl inte gå så tungt, eller hur?
Biltema tar ca 400 för frihjulsremskivan, (som jag tänker testa) och 529kr för specialverktyget. (Som sannolikt blir använt endast en gång)
En verkstad skulle troligen debitera mig en slant för att byta, även på en inlämnad lös generator + besväret att åka dit+under deras öppettid = ledighet krävs, alt lånebil, så byta hemma själv är en självklarhet.
Fråga 2. Finns det någon som bytt detta UTAN specialverktyget, med lite listighet?
Jag lyckade inte se hur det ser ut exakt, med generatorn på plats.
Tråden kommer givetvis att följas upp...
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.