Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1174316
Hej alla glada.

Inlägget gäller min V70 140hk bensin my05.
(se mer i min signatur nedan.)

Jag har ett skallrande misljud på tomgång från motorn, tex ibland när ACn slår till, eller när motorvarvet går strax under tomgång, dvs om man smyg-gasar i när man släpper kopplingen och ska iväg. Inte vid normal tomgång utan ac.
Jag har lyssnat med stetoskop och det är inte ACpumpen.
Ljudet kommer ifrån spännrullen, som liksom blir att "hoppa" när ljudet uppstår.
Därför demonterade jag multiremmen, och kände på allt.
Visst var spännrullen sliten, men inte boven. Något annat skapar detta.
Jag tog tag i generatorns remskiva och vred häftigt fram och tillbaka för att känna och lyssna på frihjulets kondition, och jag upplevede det som helt stumt.
Jahapp, som jag misstänkte! Frihjulet är kass.
Jag undersökte VVT'n också för säkerhets skull, men fann inget uppseendeväckande.

Men!
Innan jag rusar och köper frihjulsremskiva + specialverktyg för detta tänkte jag lyfta två frågor först:

Jag har aldrig undersökt dessa frihjul närmare förut, och bara tror att man skall känna frihjulet röra sig med häftiga vridrörelser för hand.
Fråga 1. Frihjulet borde väl inte gå så tungt, eller hur?

Biltema tar ca 400 för frihjulsremskivan, (som jag tänker testa) och 529kr för specialverktyget. (Som sannolikt blir använt endast en gång)
En verkstad skulle troligen debitera mig en slant för att byta, även på en inlämnad lös generator + besväret att åka dit+under deras öppettid = ledighet krävs, alt lånebil, så byta hemma själv är en självklarhet.

Fråga 2. Finns det någon som bytt detta UTAN specialverktyget, med lite listighet?
Jag lyckade inte se hur det ser ut exakt, med generatorn på plats.

Tråden kommer givetvis att följas upp...
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1174319
VIDA hälsar följande:

300: Kontroll av frihjul på generator

Kontroll av frihjul på generator
Obs! Denna test utförs endast om generatorn är försedd med frihjul. Att remskivan är försedd med frihjul syns på det täcklock som är monterat över remskivans mutter i centrum.
Kontrollera frihjulets funktion enligt nedan.

Funktionskontroll av frihjul på generator i bil
Tillse att inga extra elförbrukare är inkopplade.

Starta motorn och varva upp motorn till 3000 r/min.

Kontrollera att det endast hörs ett svagt klickande ljud då frihjulet kopplar i och ur.

Stäng av motorn snabbt och kontrollera att generatorns rotor roterar längre än motorn.

Obs! I kyla kan varningslampan för batteriladdning lysa en stund efter start eftersom frihjulet behöver rotera och värma upp lagerfettet innan det låser och drar med sig rotoraxeln. Om varningslampan fortsätter att lysa kan detta vara en indikering på att frihjulet inte låser remskivan mot rotoraxeln.

Funktionskontroll av frihjul på losstagen generator
Rotera remskivan moturs och bromsa hastigt. Frihjulet ska greppa rotoraxeln vid moturs rotationsriktning.

Stoppa rotationen genom att bromsa remskivan. Vid inbromsning ska frihjulsmekanismen släppa så att rotoraxeln fortsätter att rotera.

Åtgärda efter behov.

När det gäller en ev. reparation: Kan frihjulet bytas med generatorn på plats? I så fall borde väl rätt verkstad (t.ex. en bra bilelfirma) kunna ordna det medan du väntar, särskilt om du ringer och kommer överens med dem om det och om tiden först?
#1174359
Jag bytte frihjulet på min V70 för ett par år sen, och måste då skaffa specialhylsan, utan den kommer du nog ingenvart.
Det lättaste är nog demontera generatorn, men det går att göra det på plats i bilen.
av MickeM
#1174382
Tack för svar.

Jag kunde inte se hur själva verktyget borde se ut, utan att ta lös generatorn, men det orkar jag inte.
Jag räknar kallt med att demontera generatorn för detta, men med lite tur kanske det fungerar på plats med rätt verktyg.
Ska testa.
Om statorn rent av ska rotera längre tid än motorn, så är då min remskiva kass utan tvivel.
Den var tvärstum.
Och ett metalllock över remskivecentrum är det också.

Jag ska köpa specialverktyget och ny remskiva och byta till helgen som kommer.
Uppföljning kommer.....
#1175250
Nu är frihjulet på generatorn bytt!
Orginalet var tvärstum!
Man känner nu tydligt funktionen i remskivan med demonterad multirem, om man vrider generatorn för hand, hastigt fram och tillbaka.

Tomgångs-durret/ljudet, försvann, hela motorgången blev tystare, och som bonus känns inte AC-pumpens till och frånslag lika tydligt under färd heller. :lol:

Jag köpte Biltemas specialverktyg för ändamålet.
Det krävs kan jag säga. Börja inte utan rätt verktyg.
Jag tog också bort generatorn från bilen.
Det finns inte utrymme på plats.

Bra att veta är också att remskivan är vänstergängad på generatoraxeln!

Jag monterade nu också Biltemas frihjulsremskiva för ca 400 kr. Verktyget ca 550kr.
Biltemas remskiva var helt identisk med orginalet till utseendet, och kändes då helt ok.
Pajar den snart, kommer jag skriva det här.

Det hela tog ca 1,5h, i maklig takt.
#1376828
Jag har nu gjort detta på några stycken.

Måste byta spännare = nej. Känns/låter spännaren ok är det ingen större poäng. Men visst, med generatorn borta är det ju mer utrymme för att komma åt spännaren. Men den går bra att byta ändå.

Lossa generatorn är inte så svårt, men lite omständligt.

Ta av batteriets minusklämma FÖRST!
Ta loss multiremmen. Dra tillbaka spännaren så den släpper. Du kan ha ett större torxspår på den, eller så tar du i remskivans mutter.
Notera FÖRST hur remmen är dragen.
Lossa servopumpen och lägg den åt sidan med slangarna kvar. Du kan behöva lossa servoslangens fäste.
Lossa elanslutningarna på generatorn och skruva loss den. Den delar nedre skruvarna med ac pumpen.
Du måste nu lossa övre kylarslangen från kylaren. Det KAN gå att få upp generaton ändå, MEN! Bråkar du för hårt med slangen kan inloppet i kylaren brista. Det röret är bara i ganska spröd plast. Så lossa slangen. Lite kylvätska kommer ut, men inte så farligt.

Montera i omvänd ordning, och följ anvisningarna för att lossa och återansluta batteriet. Dvs låt bilen gå helt i dvala innan det lossas, och ha tändningen på när det återansluts. Detta gäller V70N, S60I och S80I.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]