Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1174303
Är det växellådan som låter verkligen? Inget hjullager eller broms som låter?
Rasade M56'or är verkligen inte vanligt, men omöjligt är det inte.

Dessutom är dom inte 100% tysta. Det är ingen växellåda.
Dom överöstas av andra ljud.
Kör man på tyst väg, och konsentrerar sig och har inbet onödigt ljudalstrande, (fläkt, radio, tex) och/eller har tex fönstret öppet kan man höra arbetsljud.
Främst på lågvarv med belastning.
Men hörs väl det under "vanlig körning" måste det ses över.

Du har inte rivit i elsystemet och inte fått tillbaka nån torpedväggs-genomföring rätt, så du nu har hål ut till motorrummet?
Då hörs ju växellådan, mm, onormalt mycket......
av Jonas_latt
#1174415
MickeM skrev:Är det växellådan som låter verkligen? Inget hjullager eller broms som låter?
Rasade M56'or är verkligen inte vanligt, men omöjligt är det inte.

Dessutom är dom inte 100% tysta. Det är ingen växellåda.
Dom överöstas av andra ljud.
Kör man på tyst väg, och konsentrerar sig och har inbet onödigt ljudalstrande, (fläkt, radio, tex) och/eller har tex fönstret öppet kan man höra arbetsljud.
Främst på lågvarv med belastning.
Men hörs väl det under "vanlig körning" måste det ses över.

Du har inte rivit i elsystemet och inte fått tillbaka nån torpedväggs-genomföring rätt, så du nu har hål ut till motorrummet?
Då hörs ju växellådan, mm, onormalt mycket......
Jag är absolut inte säker än.
Men jag hissa upp bilen och snurra däcken och kände igen om allt. Ju mer jag åker ju mer hör jag ljudet. Detta ljud har inte funnits innan. När jag åker jämn gas så hör jag ljudet. Lägger jag ur växeln försvinner det. Så det känns verkligen som vlådan.

Hörs inte lika tydligt på 5ans växel. Säg att jag kör 80km och lägger ur växeln. Sen drar jag växelspaken mot någon växel utan att koppla. Och absoluta inte med våld men lägger växelspaken emot någon växel då hörs samma ljud. Lite lätt skrapande ljud.

.

Det är inte ett kass hjullager?

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]