Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1172552
Jonas_latt skrev:Om jag går ut nu och starta bilen och kopplar in datorn så finns inga felkoder. (bara i dim)
Finns det alltså felkoder i DIM i detta läge? I så fall vilka? Är de aktiva eller inte aktiva?
Jonas_latt skrev:Går jag ut nu och tar loss batteriet i 5 min den startar bilen och kopplar in datorn så finns felkoder. (men inte i dim)
Exakt vilka felkoder handlar det om och är de aktiva eller inte aktiva?
Jonas_latt skrev:Jag starta bilen igår utan linbus kabeln på generatorn och den visar ändå inga felkoder.
På en bil av din årsmodell (-02) är det ingen linbuskabel utan en analog anslutning mellan generatorn (ACM) och CEM.
Jonas_latt skrev:Jag gör bara enkel felsökning,under diagnostik, felsökning, leverans.
Att felkoderna kommer och går av sig själva är inte normalt. När en felkod väl är satt ligger den i normala fall alltid kvar tills den raderas med VIDA/DiCE eller annan felkodsläsare. En felkod kan ändra status från aktiv till inte aktiv eller vice versa men finns där och är avläsbar hela tiden från den tidpunkt då koden först registrerades. Om det verkligen är så att felkoderna försvinner av sig själva i ditt fall och inte bara ändrar status från aktiv till inte aktiv gör du antingen fel vid läsningen eller så har du något grundläggande fel i bilens diagnossystem eller din läsutrustning (VIDA/DiCE). Det är i så fall ett fel jag aldrig hört talas om tidigare. Problem att få kontakt med bilen via OBD-uttaget har jag sett rapporter om i några fall men att felkoder försvinner av sig själva trots att de inte raderats är inte något jag kan minnas att jag hört talas om förut.

OBS att en felkod finns eller inte finns är en sak. Om felkoden är aktiv eller inte aktiv är en annan sak. En aktiv felkod är rödmarkerad i VIDA. En felkod som inte är aktiv är gul- eller grönmarkerad. Att en felkod är aktiv betyder att det felsymptom som gav upphov till koden finns där i nuläget. Att en felkod inte är aktiv betyder att felsymptomet som utlöste den har funnits vid ett eller flera tidigare tillfällen men inte finns där för närvarande.
av Jonas_latt
#1172560
Nu blev det mycket. Måste först säga att frågan gäller min s60 05. Inte v70 02. Detta tala jag inte om först för jag hade egentligen bara en fråga angående återställa cem. Så ber om ursäkt. Jag har linbus på min s60.

När jag kallar batteriet så har jag inte aktiva. De är "imitten" jag e färgblind men gul kanske? Och skulle jag starta om så att bilen inte är ny nollade så finns de inte ens med i vida. Under diagnostik, felsökning, leverans.

Min utrustning funkar nog. För bilia kopplade in deras och han fick inte upp någon felkod heller.

Ovh när jag säger att felkoden finns i dim menar jag att batteri lampan varnar och det står el servic omgående. Alltså inget i vida.

Enda gången vida visar felkod som är gul markerad är när jag nollar bilen. Annars syns inga felkoder till.
av Jonas_latt
#1172562
Jag dubbel kolla nu. De va aktiva. Jag har ni filmat hela processen. Lägger upp den snart

Helvete va kvalitén blev dålig när jag ladda upp. Hoppas ni ser ändå. Ska kolla om det går ändra kvalité.
av andersuw
#1172778
Men du raderar ju felkoderna en bit in i videon (3:10 ungefär). Inte undra på att de försvinner då. Om du slår av tändningen, startar om motorn och sedan gör en färsk utläsning med VIDA när felmeddelandet dykt upp och varningslampan för laddningsfel tänts finns koderna säkert där på nytt. De två koder som rör ditt generatorproblem, CEM-DD21 och CEM-DD30, pekar båda på att du har problem med linbussen, troligen i form av kortslutning i dess kablage. Bara att följa VIDAs anvisningar för vidare felsökning för att hitta exakt var det är tokigt.
av Jonas_latt
#1172799
andersuw skrev:Men du raderar ju felkoderna en bit in i videon (3:10 ungefär). Inte undra på att de försvinner då. Om du slår av tändningen, startar om motorn och sedan gör en färsk utläsning med VIDA när felmeddelandet dykt upp och varningslampan för laddningsfel tänts finns koderna säkert där på nytt. De två koder som rör ditt generatorproblem, CEM-DD21 och CEM-DD30, pekar båda på att du har problem med linbussen, troligen i form av kortslutning i dess kablage. Bara att följa VIDAs anvisningar för vidare felsökning för att hitta exakt var det är tokigt.
Ska ut och prova att inte radera koderna och starta om igen. Men e nästan 100 på att de försvinner ändå men ska kolla.
av Jonas_latt
#1173357
Igår bytes generator igen. En begagnad med original nummer.
Kabeln byttes ut från generatorn till cem c16.
Resultatet va samma.

En elektriker kollade igenom cem idag. Kortet va ärgat på några ställen. Han tvättade allt men hittade inget som verka va skadad.

Måste va cem eller dim som e fel.
Konstig om det e cem och inga andra fel finns.
Också konstigt att allt funkar som det ska tycker jag.

Enligt vida så är symtomen, bilen dör, bilen laddar inte, batteriet kokar, mm. Står inget om att allt funkar bara en j*vla lampa som varnar.
av andersuw
#1173447
Förbindelsen från generatorn till CEM går via säkringscentralen i motorrummet. Om den förbindelsen skall bytas fullt ut fordras byte av två hela kabelmattor plus säkringscentral. Var det verkligen det som gjordes?
av Jonas_latt
#1173478
Nix. Efter alla försök så drog jag en kabel löst/provisoriskt. Men det blev varken bättre eller sämre.

Jag kom på en annan sak Omställningsventil kamaxel. Den går inte på lin? Eller cem? Jag får ofta felkod på den. Förra ägaren hade bytt den för typ 3 månader sedan kvitto finns. Men felet kommer fram då och då ändå. Tänkte om felen hörde ihop på något sätt.
av andersuw
#1173484
Att dra en extra kabel vid sidan av den normala förbindelsen hjälper bara om den ordinarie förbindelsen är bruten. Men de felkoder du har tyder snarast på att den ordinarie förbindelsen är kortsluten. Följ helt enkelt felsökningsanvisningarna i VIDA som du kan se om du kikar på de båda felkoder som har med generatorfelet att göra: CEM-DD21 och CEM-DD30.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]