andersuw skrev:Jonas_latt skrev:Jag kollade med obd Karlstad de trodde inte det fanns något de kunde göra med dim.
Jag har provat tre olika laddningsregulatorer och två olika generatorer. Bilen laddar 14.6 med volt mätare och i vida står det 14.3. Har provat tre olika batterier.
Det enda jag inte har gjort är att byta dim och cem styrenhet.
Så något av de är troligen dåligt. Skulle cem va trasigt så borde jag ha fler saker som inte funkar tycker jag.
Ibland får jag upp linbus 2 signal saknas och acm styrenhet saknar signal. Men kabeln från generatorn är hel. Jag har kopplat bort den från generatorn och mätt och den har ström i sig. Så av lär den inte va. Jag har också mätt stiftet på generatorn och där ligger den på 14.4-14.6 ständigt.
Lyser laddningslampan även när VIDA visar 14,3 V?
Jag tror det mest sannolika är något fel på förbindelsen mellan generatorns styrenhet (ACM) och CEM. Troligen gjorde väl obd samma bedömning. Hade de trott att det var något fel på DIM eller CEM hade de väl åtagit sig att fixa det. Och om du "får upp" de fel på linbus 2 och acm som du pekar på har du ju felkoder trots allt eller hur?
Mellan acm och cem går en kabel. Kopplade jag loss den från generatorn så finns ström i den och den kommer från CEM. . Så av lär den inte va.
Varken bilia eller jag fick några felkoder. Tills jag märkte att tar man loss batteriet längre stund (5 min typ) så lyser inget i dim och så kan jag köra i 10 mil och allt funkar kanon. Men kopplar jag in datorn då när bilen är igång så finns linbus 2 och acm styrenhet.
Startar jag om bilen så varnar dim igen. Och inga felkoder finns. Så skulle nog va helt trasigt så borde det inte bli skillnad för att jag nollar allt några min.
Jävla skumt. Vida brukar tala om precis allt.