Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1172312
Jag har ett elfel som jag tror egentligen är ett bugg för allt funkar men bilen varnar i dim fast inga felkoden finns.


Kolla i vida och hitta under cem. Återställning av fabriksläge. Där kan man programmera styrenheten till fabriksläge och till normalt läge.

Någon som gjort detta? Måste man ladda ner programvaror på bilia.? Står att jag ska kunna göra det själv men någon som vet?
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.
#1172326
Nej man behöver inte ladda ner någon programvara. Men om du hade läst beskrivningen i VIDA som du hittar på samma ställe som själva inställningen hade du sett att den inte kommer att lösa några som helst problem. "Fabriksläge" innebär i det här fallet inte att man återställer alla inställningar till det läge de hade när bilen lämnade fabriken. Istället innebär det att CEM hamnar i ett för sig själv och övriga styrenheter särskilt strömbesparande läge som bara används medan bilen fortfarande håller på att tillverkas på fabriken. I "fabriksläge" är därför inte bilen helt funktionsduglig.

Om det verkligen är så att du har felmeddelanden utan felkoder och inte bara missat att läsa ut koderna rätt skulle min gissning vara hårdvarufel någonstans, kanske i första hand i DIM eller problem med elförsörjningen i bilen.
#1172338
Jag har haft felet några månader. Bilen funkar och jaga felkoder med min vida och inte heller när bilia kopplade in sin dator fanns något fel. 5st servis nissar stod och prata och ingwn visste felet. Så jag ger mig fan på att lösa det själv.

Kopplar jag loss batteri längre tid så varnar inte dim. Tills jag startar om igen då varnar dim.

Den varnar för elfel plus batteri lampan lyser.
#1172340
Tja då är väl det troliga att du har problem med laddningen och/eller batteriet. Just den varningslampan kan möjligen lysa utan att det finns någon felkod att läsa ut. Har du kollat vilken laddningsspänning du har i bilen och att batteriet är friskt?
#1172348
Har du kollat vad tex Dim anger för batterispänning (om det kan utläsas ur den modulen), kontra uppmätt batterispänning med eget instrument.
Betydande skillnad vore en intressant ledtråd.

Defekt DIM förkommer, även av senare bättre varianterna.

Jag vet att du testat flera olika batterier och bytt generator.
Men eftersom du monterade en äldre generatormodell ej avsedd för årsmodellen först, så kan nån modul ha fått en knäpp.
(annan av "Jonas_latt" 's trådar om samma problem)
#1172350
Jag kollade med obd Karlstad de trodde inte det fanns något de kunde göra med dim.

Jag har provat tre olika laddningsregulatorer och två olika generatorer. Bilen laddar 14.6 med volt mätare och i vida står det 14.3. Har provat tre olika batterier.

Det enda jag inte har gjort är att byta dim och cem styrenhet.
Så något av de är troligen dåligt. Skulle cem va trasigt så borde jag ha fler saker som inte funkar tycker jag.

Ibland får jag upp linbus 2 signal saknas och acm styrenhet saknar signal. Men kabeln från generatorn är hel. Jag har kopplat bort den från generatorn och mätt och den har ström i sig. Så av lär den inte va. Jag har också mätt stiftet på generatorn och där ligger den på 14.4-14.6 ständigt.
av MickeM
#1172351
Jag har aldrig använt vida.
Men VCDS på åtskilliga VAG.
Där kan man kontakta endast en modul i taget, och se värden.
Om en modul anger annan spänning än övriga så är ju syndaren identifierad.
Men det kanske inte går i vida
#1172355
Jonas_latt skrev:Jag kollade med obd Karlstad de trodde inte det fanns något de kunde göra med dim.

Jag har provat tre olika laddningsregulatorer och två olika generatorer. Bilen laddar 14.6 med volt mätare och i vida står det 14.3. Har provat tre olika batterier.

Det enda jag inte har gjort är att byta dim och cem styrenhet.
Så något av de är troligen dåligt. Skulle cem va trasigt så borde jag ha fler saker som inte funkar tycker jag.

Ibland får jag upp linbus 2 signal saknas och acm styrenhet saknar signal. Men kabeln från generatorn är hel. Jag har kopplat bort den från generatorn och mätt och den har ström i sig. Så av lär den inte va. Jag har också mätt stiftet på generatorn och där ligger den på 14.4-14.6 ständigt.
Lyser laddningslampan även när VIDA visar 14,3 V?

Jag tror det mest sannolika är något fel på förbindelsen mellan generatorns styrenhet (ACM) och CEM. Troligen gjorde väl obd samma bedömning. Hade de trott att det var något fel på DIM eller CEM hade de väl åtagit sig att fixa det. Och om du "får upp" de fel på linbus 2 och acm som du pekar på har du ju felkoder trots allt eller hur?
av andersuw
#1172356
MickeM skrev:Jag har aldrig använt vida.
Men VCDS på åtskilliga VAG.
Där kan man kontakta endast en modul i taget, och se värden.
Om en modul anger annan spänning än övriga så är ju syndaren identifierad.
Men det kanske inte går i vida
Det finns knappast något du kan göra med bilens diagnossystem som inte går att göra med VIDA. De två är förstås skräddarsydda för varandra. Så visst kan man titta på en styrenhet i taget med VIDA och se värdena på aktuella parametrar, t.ex. spänning.
#1172368
andersuw skrev:
Jonas_latt skrev:Jag kollade med obd Karlstad de trodde inte det fanns något de kunde göra med dim.

Jag har provat tre olika laddningsregulatorer och två olika generatorer. Bilen laddar 14.6 med volt mätare och i vida står det 14.3. Har provat tre olika batterier.

Det enda jag inte har gjort är att byta dim och cem styrenhet.
Så något av de är troligen dåligt. Skulle cem va trasigt så borde jag ha fler saker som inte funkar tycker jag.

Ibland får jag upp linbus 2 signal saknas och acm styrenhet saknar signal. Men kabeln från generatorn är hel. Jag har kopplat bort den från generatorn och mätt och den har ström i sig. Så av lär den inte va. Jag har också mätt stiftet på generatorn och där ligger den på 14.4-14.6 ständigt.
Lyser laddningslampan även när VIDA visar 14,3 V?

Jag tror det mest sannolika är något fel på förbindelsen mellan generatorns styrenhet (ACM) och CEM. Troligen gjorde väl obd samma bedömning. Hade de trott att det var något fel på DIM eller CEM hade de väl åtagit sig att fixa det. Och om du "får upp" de fel på linbus 2 och acm som du pekar på har du ju felkoder trots allt eller hur?

Mellan acm och cem går en kabel. Kopplade jag loss den från generatorn så finns ström i den och den kommer från CEM. . Så av lär den inte va.
Varken bilia eller jag fick några felkoder. Tills jag märkte att tar man loss batteriet längre stund (5 min typ) så lyser inget i dim och så kan jag köra i 10 mil och allt funkar kanon. Men kopplar jag in datorn då när bilen är igång så finns linbus 2 och acm styrenhet.

Startar jag om bilen så varnar dim igen. Och inga felkoder finns. Så skulle nog va helt trasigt så borde det inte bli skillnad för att jag nollar allt några min.

Jävla skumt. Vida brukar tala om precis allt.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]