svda skrev:Var och en blir salig på sin tro.
Så sant. Det finns ju olika sätt att tänka om risk som alla i en viss mening kan sägas vara rationella:
https://en.wikipedia.org/wiki/Risk_aversion
Jag är nog lite mer "risk averse" än du. Sedan har jag också den psykologiska enheten att jag avskyr trasiga (eller halvtrasiga) grejer. Min gamla V70 är nu så pass medfaren att jag inte längre stör mig särskilt mycket på kosmetiska fel, i alla fall utvändigt (småbucklor, smårepor etc). Men hittills har jag sett till att hålla den tipptopp när det gäller det rent funktionella. Känns helt enkelt lite trist att börja "fuska" på den punkten även om det gäller något av rätt underordnad betydelse, som reservbatteriet i larmet.
Man får här också väga in risken för "strul" (onödig arbetstid) i reparationsarbetet. Om sirenens kretskort är OK vet jag inte ännu. Det faktum att jag får intermittenta felkoder och falsklarm tyder väl snarare på motsatsen. För att få ett grepp om saken måste jag till att börja med såga upp sirenen. Om det ser någotsånär friskt ut kan det sedan vara idé att beställa ett nytt reservbatteri eller bara plocka bort det gamla och återmontera. Men jag kan inte vara säker på att någon av dessa lösningar verkligen fungerar förrän det gått en tid. Och vill det sig illa måste jag i alla fall köpa en siren för att ersätta den gamla.
Hur svårt är det för övrigt att få bort den specialskruv som sirenen enligt uppgift är fastsatt med. VIDA säger inget om den saken (kanske av säkerhetsskäl). Finns det något bra specialverktyg eller brukar det i allmänhet funka med en tång av något slag? I så fall vilken?