Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1171088
Det mesta som har med säkerhet att göra är "långsökt" (osannolikt) tills det inträffar. Vissa av oss har redan förstått både den realiteten och dess implikationer. Men här är en fin liten påminnelse för dem som behöver den: :wink:



Försäkringsbolagets frågor om att reservbatteriet är ur funktion långt innan felkoderna dyker upp? Tja de är obefintliga av två skäl: a) reservbatteriet är inte ur funktion långt innan felkoderna dyker upp och b) även om så vore fallet kan ägarens aktsamhet inte ifrågasättas. Varför skulle någon mot den bakgrunden vara tillräckligt korkad för att ens ställa frågan om hur många som testar reservbatteriet regelbundet? :shock: :roll:
#1171094
Jag har som princip att aldrig försäkra mig mot risker där premien är hög ställt i relation till risken.
Detta är ingen klokt resonemang när det gäller kärnkraftverk, varför en skada/händelse även, utan större konsekvenser också måste vara hanterbar inom den ekonomi som skall täcka kostnaden.

Var och en blir salig på sin tro.

Om jag tänker som fan,
kanske tänker hela dan
på mitt liv och fann
en slags mening som var sann,
ja,då får jag inte glömma en förbannat viktig grej,
att då gäller denna sanning bara mig.
/T Danielsson
#1171108
Om du frågar mig så kan du gott vara utan batteri i sirenen. Det är väl egentligen två grupper av "tjyvar/uslingar" där ute att räkna med.

Den första gruppen, där bilen bara står på fel plats.
"Busstreck", spontan åverkan av bilen utan syfte eller för att stjäla något värdefullt i bilen. Eller bara för att förstöra en bil som är finare än deras egna kanske? Batteri hjälper dig inte här.

Grupp två, planerade stölder.
Människor med know-how kan ju sedan länge utföra detta. Efter att man forcerat dörrlås och larmet går så kopplar man snabbt in en Arduino med CAN shield och custom mjukvara i diagnosporten som deaktiverar larmet och låter dig starta bilen.

Tjuven som kopplar bort batteriet hör nog hemma på 80-talet är jag rädd.
#1171122
Min kalkyl ser ut ungefär så här:

Risken = Sannolikheten x kostnaden

Sannolikheten att någon skall ta sig för att göra ett avancerat inbrott/stöld av en minst 10-år gammal V70 och då klippa bort sirenen (utan att veta om detta får den att tystna) sätter jag till 1:10 000 per år.

Antag samma risk under 5 år. Var 2000:de V70 skulle då drabbas av detta scenario under de kommande fem åren. Detta är nog en överskattning, men låt gå.

Kostnaden är en ökad självrisk, jag drar till med 10 000 kr, så är det i vart fall inte för lite.

Riskkostnad under 5 år är därmed 10 000 kr/ 2 000 = 5 kr

Detta skall ställas i relation till kostnaden för en ny siren och att man måste klara av att finansiera den ökade självrisken.
#1171170
johnnype skrev:Om du frågar mig så kan du gott vara utan batteri i sirenen. Det är väl egentligen två grupper av "tjyvar/uslingar" där ute att räkna med.

Den första gruppen, där bilen bara står på fel plats.
"Busstreck", spontan åverkan av bilen utan syfte eller för att stjäla något värdefullt i bilen. Eller bara för att förstöra en bil som är finare än deras egna kanske? Batteri hjälper dig inte här.

Grupp två, planerade stölder.
Människor med know-how kan ju sedan länge utföra detta. Efter att man forcerat dörrlås och larmet går så kopplar man snabbt in en Arduino med CAN shield och custom mjukvara i diagnosporten som deaktiverar larmet och låter dig starta bilen.

Tjuven som kopplar bort batteriet hör nog hemma på 80-talet är jag rädd.
En tredje stor grupp, enligt uppgift den största, är de som stjäl bilen med hjälp av dess nyckel (eller en kopia av densamma). Men då hjälper förvisso inte reservbatteriet heller. ;-)
#1171173
svda skrev:Var och en blir salig på sin tro.
Så sant. Det finns ju olika sätt att tänka om risk som alla i en viss mening kan sägas vara rationella:

https://en.wikipedia.org/wiki/Risk_aversion

Jag är nog lite mer "risk averse" än du. Sedan har jag också den psykologiska enheten att jag avskyr trasiga (eller halvtrasiga) grejer. Min gamla V70 är nu så pass medfaren att jag inte längre stör mig särskilt mycket på kosmetiska fel, i alla fall utvändigt (småbucklor, smårepor etc). Men hittills har jag sett till att hålla den tipptopp när det gäller det rent funktionella. Känns helt enkelt lite trist att börja "fuska" på den punkten även om det gäller något av rätt underordnad betydelse, som reservbatteriet i larmet.

Man får här också väga in risken för "strul" (onödig arbetstid) i reparationsarbetet. Om sirenens kretskort är OK vet jag inte ännu. Det faktum att jag får intermittenta felkoder och falsklarm tyder väl snarare på motsatsen. För att få ett grepp om saken måste jag till att börja med såga upp sirenen. Om det ser någotsånär friskt ut kan det sedan vara idé att beställa ett nytt reservbatteri eller bara plocka bort det gamla och återmontera. Men jag kan inte vara säker på att någon av dessa lösningar verkligen fungerar förrän det gått en tid. Och vill det sig illa måste jag i alla fall köpa en siren för att ersätta den gamla.

Hur svårt är det för övrigt att få bort den specialskruv som sirenen enligt uppgift är fastsatt med. VIDA säger inget om den saken (kanske av säkerhetsskäl). Finns det något bra specialverktyg eller brukar det i allmänhet funka med en tång av något slag? I så fall vilken?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1171180
Tack. Någon dremel har jag inte i nuläget men det kan förstås inhandlas.

Och sedan tog du helt enkelt bort reservbatteriet och återmonterade eller ...?

Hur såg kretskortet ut, vilka felkoder/felsymptom hade du innan du gick till angrepp på sirenen och vad blev resultatet efter att du tagit bort reservbatteriet?

Tack det verkar faktiskt rätt logiskt att det[…]

Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]