Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1170770
Det verkar som om larmsirenen (eller snarare dess reservbatteri) sent omsider är på väg att ge upp i min V70 T5 -02. Uppenbarligen är det bara en tidsfråga innan detta händer och man får kanske vara tacksam för att grejerna hållit så länge som de ändå gjort i mitt fall. Har intermittent felkod UEM-0004 och intermittent även falsklarm med siren som larmorsak när jag läser ut med VIDA. Detta pekar väl ganska entydigt på att det är sirenen och/eller dess reservbatteri som är boven i dramat eller vad säger ni andra?

Nu är frågan hur man bäst fixar det hela. Vet att det går att såga upp sirenen och även köpa en ny batteripack som ersättning för den gamla på nätet. Men jag vet inte om jag vill greja med något sådant. Är inte heller pigg på att helt sätta reservbatteriet ur spel vilket verkar vara en annan tänkbar lösning. Lutar närmast åt ny siren men inte nödvändigtvis original om det nu finns billigare alternativ som funkar bra. Att satsa på en siren från skroten av så sen årsmodell som möjligt är ju en annan tänkbar lösning. Men det är väl en viss risk för att den kapsejsar inom en rätt snar framtid den också. Färskaste jag hittar på bildelsbasen just nu är från MY -07.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1170972
Någon som vet vad en ny kostar inkl allt?
Antar att det heller inte är bara att köpa ny och "plug and play", utan den ska programeras eller dyl. = mer kostnad.

Funderar på att rycka ur batteriet INNAN kretskortet tar skada, men det är ju inte så himla roligt jobb, samt att man kan ju paja nått fungerande av misstag också....
#1170991
MickeM skrev:Någon som vet vad en ny kostar inkl allt?
Antar att det heller inte är bara att köpa ny och "plug and play", utan den ska programeras eller dyl. = mer kostnad.

Funderar på att rycka ur batteriet INNAN kretskortet tar skada, men det är ju inte så himla roligt jobb, samt att man kan ju paja nått fungerande av misstag också....

skulle tippa på runt 1500 för en ny, vet inte exakt fick en ny av bilfirmen o så bytte jag den själv, det är bara plugga in, så slutar felmeddelanden komma , bytte själv på en 02.
#1171004
MickeM skrev:Någon som vet vad en ny kostar inkl allt?
Antar att det heller inte är bara att köpa ny och "plug and play", utan den ska programeras eller dyl. = mer kostnad.

Funderar på att rycka ur batteriet INNAN kretskortet tar skada, men det är ju inte så himla roligt jobb, samt att man kan ju paja nått fungerande av misstag också....
Har inte kollat vad min ÅF tar för en ny men efter vad jag kan se på nätet pratar vi ca 2000 eller knappt det. Skrotarna tar runt 900 för en begagnad. Det senare vore ju helt OK om det var en någotsånär färsk enhet vi pratade om. Men de nyaste som finns att tillgå är ju redan 10 år gamla och då borde ju skroten rimligen ligga på en annan prisnivå. Några tredjepartslösningar för komplett siren verkar inte finnas vad jag kan se. Det enda i den vägen som säljs är ny batteripack till sirenen. Kostar 200-300 kr.

Och ja, en ny siren måste enligt VIDA konfigureras för att fungera. Det handlar dock inte om att mjukvara laddas ned så att man måste till ÅF för att få det gjort utan det räcker med att man har VIDA/DiCE. SCM (Siren Control Module) är ingen CAN-nod utan en slavnod till UEM som styr den seriellt. Exakt vad som görs vid konfigureringen vet jag dock inte och jag har sett uppgifter på nätet om att det ibland kan fungera utan konfigurering, i alla fall om det är en begagnad enhet som monteras.
#1171042
Tja, man minskar ju då larmskyddet. Bara för en tjuv att knipsa kablarna så är larmet ur spel. Kanske inte så stor risk i praktiken men trist om bilen stjäls och försäkringsbolaget börjar undra/kolla larmfunktionen. Halvdefekt larm innebär troligen nedsatt ersättning.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]