Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sphinx
#1170350
Får inte bort vibrationer på min Volvo V70 2003. Bilen hade fina dubbade vinterdäck med mycket bra mönster vid inköp. Men bilen vibrerade och durade så det lät precis som ett defekt hjullager i alla hastigheter oavsett rattutslag. Hjulen blev balanserade utan resultat.

När sommardäcken åkte på så försvann durandet. Men vibrationerna är åter kvar. Har även balanserat sommarhjulen. Vibrationerna känns i ratten och det skakar i solskyddet. Tycker nog att det är konstanta vibrationer oavsett hastighet.

Vad är det som kan vara fel? Sommardäcken är inte i toppskick men har okej mönster. Kam vinterdäcken vara dåliga och orsaka obalans trots fina klackar och mönster? Jag tycker att besvären borde försvunnit efter balansering av alla 8 hjulen.
av v70t4y2000
#1170362
Du kan ju börja med att kolla navbult o rycka i hjulen 12/6 o 9/3 för att känna på lagret.

Lyft upp bilen fram med 2 pallbockar o kör lite med växel i så lär du oxo märka var felet sitter....Om det nu är fram som felet sitter.
Sätt "vedklabbar" på bakhjulen så bilen inte kan röra sig.
OBS se till att det inte är någon bredvid bilen när du gör detta...Utom den andre som letar felet såklart.

Om det skulle vara hjullagret så brukar ju ljudet från hjullagret ändras...
av Sphinx
#1171089
Navbulten, menar du den stora centrumbulten, att den kan vara lös?
Samtliga hjullager är kontrollerade på verkstad med maskin. Ett framlager byttes pga glapp men vibrationerna blev endast marginellt mindre.

Så klurigt detta. Ska åka till en gds hall och lägga i driven och lyssna. Hur är det annars. Några bussningar eller motorlager/fästen som kan orsaka vibrationer?
av MickeM
#1171118
Centrumskruven är inte stor. 14mm hylsa.
Dra inte hårt! Bara känn att den inte är lös.

Men även en mycket lite anliggande broms skapar vibrationer likt obalans i dessa.
Åk en sväng och bromsa MYCKET.
Medan bromsarna är varma, hissar du och snurrar hjulen.
Går det fortfarande lätt?

Du kan också sakta rulla till stopp utan att bromsa.
Stannar bilen med en liten knyck, så ligger det an.
Testa med kalla och varma bromsar.

Kalla kan dom fungera utmärkt, men kärva varma, och ligga an.

Jag har haft detta personligen. Blev nästan galen innan jag fann det.
Vägrade länge tro att sålite anliggande kunde skapa obalans.

Men jag har marginella vibrationer kvar. (Mycket lite)
Misstänker stödlagret till höger drivaxel.
Skall ryck i det, nästa gång jag hissar bilen.

Använd "Sök", och du finner mängder av trådar om vibrationer, främst i de nyare av V70N-modellerna av nån anledning.
av Sphinx
#1180725
Gör en uppdatering;
Nya sommardäck, hjulinställning, uppsmorda bromsar, kontrollerade hjullager. Vibrerar både vid acceleration och konstant hastighet. Främst i 70-90km/h vid 1500-2200 varv. Går bäst i 120km/h 2500rpm ca.
Jag skulle behöva ha hjälp med att utesluta och komma på vad det kan vara. Motorkuddar, länkarmar, drivnut? Det skakar i hela bilen.
Volvo verkstaden tittade över lite snabbt i framvagnen i samband med oljebyte i lådan utan resultat.
av MickeM
#1180745
Har motorvarvet betydelse ör ju krsaken där någonstans?
Om du växlar ner och behåller farten, vad händer då?

Känn på stödlagret till höger drivaxel. Stort glapp kan vara en ledtråd.

Plasten under motorn sitter inte och fladdrar i fartvinden?

Ökar durret om du med högerfoten bromsar lätt, och behåller farten?
av Sphinx
#1180800
I dag körde jag ca 70km/h 1500rpm med vibrationer/skakningar. Varvade upp till ca 2800rpm och det är precis samma vibrationer. Provade även att bromsa men det blev varken mer eller mindre vibrato . Om drivknut är dålig borde inte minska eller öka med varvet? Tänkte rycka lite i drivaxlarna. Hur ska en frisk axel kännas?
av Sphinx
#1180834
Nu på semestern så fick jag ett klonkande ljud bakifrån. Var helt säker på att den var bakre krängstagen. Har bytt 3 uppsättningar på farsans tidigare S80 som lät likadant. Men jag hittade inga stag där bak :o Så vad kan det vara så som gör att det klonkar?
av MickeM
#1180870
Sphinx skrev:I dag körde jag ca 70km/h 1500rpm med vibrationer/skakningar. Varvade upp till ca 2800rpm och det är precis samma vibrationer. Provade även att bromsa men det blev varken mer eller mindre vibrato . Om drivknut är dålig borde inte minska eller öka med varvet? Tänkte rycka lite i drivaxlarna. Hur ska en frisk axel kännas?
Drivknuten snurrar med hjulets hastighet.
Motorvarvet kvittar.
Men då vet vi att det följer hastigheten.

Jag vet personligen att även en löjligt lite anliggande broms skapar durr.
Jag smorde mina så dom gick prima kalla, men så fort man gjort en inbromsning och värmt upp dom, så låg dom an försiktigt.
Det kändes när man sakta rullade till stopp vid rödljus. Bilen stannade med en liten liten knyck, trots att man släppt bromsen.
Troligen för att kolven expanderar varm, och då kävrar fast, och när den kallnar så lossnar den.
Bromsskivorna blev aldrig heta.

Okbyte löste mitt problem till 95%. Resterande 5% är att skivorna är lite vinda efter anliggande broms.
Den vindheten får oken att skaka, är min teori, för går jag ur bilen, och genom fälgen böjer lite på alla ok något, så kolven åker in nån mm längre än vanligt, så går den helt vibrationsfritt. Första inbromsning, och de små små durren kommer åter.
Skivbyte på allla 4 står på min todo.

En frisk drivknut saknar glapp, men minns nu att både yttre och inre knuten sitter på splines, och aldrig är helt stum.
Dvs även en ny knut har ett pytte glapp. Men dålig inre knut ger oftast durr endast vid acceleration.
Då är dom rejält glappa.
En dålig yttre knut ger "kastanjett-liknande" knack vid tvär sväng, och acceleration.

Stödlagret på höger drivaxel kan nog skapa liknande durr-symptom, och även oljud.
Borde dock också påverkas av acc eller jämn fart.
Borde hända något, även om det finns kvar hela tiden.

Smuts på insidan av bakfälgarna är vanlig durrkälla också, men eftersom det ör ilka med olika hjul gäller det nog inte här.
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]