Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av b0ban
#1169675
Hej har problem med min dieselvärmare, när jag försöker starta den från kupen så hör jag bara fläkten gå igång några sekunder sen stänger den av av sig själv. Men ibland går den längre, när jag startar den så blåser det varmluft i kupen om motorn är varm. alla tips och råd är välkomna.
av andersuw
#1169782
Kan vara allt möjligt. Se till att få bilen utläst med felkodsläsare specifikt avsedd för bilen.
av andersuw
#1170169
Ja men vilka felkoder har du?
av b0ban
#1170267
på dieselvärmaren är det inga felkoder, var in på volvo och låste upp och installerade programvaran ibilen. pga att den hade aldrig vart i bruk, tog förgivet att det skulle funka efter det, men då fick den inge kontakt med värmaren från bilen. bytte styrboxen och då startar den bara med datorn inte från bilen. Men från bilen startar bara fläkten en stund på värmaren//Mattias
av andersuw
#1170271
Vilken styrbox är det närmare bestämt du bytt? Och om felet sitter i kommunikationen mellan värmarens styrenhet (CPM) och andra styrenheter är det inte nödvändigtvis bland värmarens felkoder du skall titta. De felkoder som direkt rör värmaren ligger för övrigt inte heller under CPM eftersom CPM inte är en CAN-nod utan under CEM (centrala styrenheten).

Men om du nu nyligen fått värmaren "upplåst" (tillgänglig även som parkeringsvärmare), varför åker du då inte bara tillbaka till verkstaden och ber dem fixa det hela. Det är förstås i det läget deras ansvar att se till att du får vad du betalt för: en värmare som kan dras igång via rattspaken även med motorn avstängd.

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]