Sida 2 av 3

Re: Mina felkoder

Postat: ons 03 maj 2017, 01:00
av andersuw
Mysko skrev:
SBergdahl skrev:Alltid minus man tar av på bilar.

Bromsrengöring funkar prima. Spraya inte en massa direkt i spjället. Spraya på en trasa och torka rent istället så vet du att det hamnar på rätt ställen.
Tackar för info!

Men varför minus? Plus borde ju gå lika bra? Eller har det med om man svetsar på bilen att göra iofs? Så man tar av minus av gammal vana från när man svetsade på bilarna?
Enda skälet till att man tar minus är att det minskar risken för oavsiktlig kortslutning. Om du börjar skruva på pluspolen utan att först ha plockat bort minus utgör varje kontakt mellan verktyget och någon metalldel på bilen en fara för kortslutning. Tar du minus först är det bara pluspolen på batteriet du måste se upp med.

Re: Mina felkoder

Postat: ons 03 maj 2017, 16:40
av MickeM
Du tar av minus först, för om ditt verktyg kommer åt jord medan du skruvar, har du en kortslutning som du dels kan bränna dig på, men också skada elektroniken i bilen.
släppa minus och komma åt jord = inga problem.
Komma åt jord från plus, när minus är borta = inga problem.

Edit :Missade Anders inlägg ovan.

Re: Mina felkoder

Postat: fre 05 maj 2017, 20:30
av Mysko
Hmm jag har ju gått el-tele och är inte helt slut i skallen ännu :) Borde kunnat räkna ut anledningen själv att lossa jorden :)

Vet jag höll på med min 240 turbo och var väldigt försiktigt när jag skruvade, för jag skruvade på plus......

Re: Mina felkoder

Postat: tor 25 maj 2017, 03:59
av Mysko
Finns ju medel (som iofs inte säger man ska köra det genom insuget) men som rengör tex spjällhus. Körde det tex idag genom en jordfräs, sprayade lite så den höll på dog osv. efter 2 minuter lät den som den gick betydligt renare. Törsman?

Re: Mina felkoder

Postat: fre 15 dec 2017, 20:37
av Mysko
Hej igen gruppen!

Nya prylar! Inom parantes förklarar koderna.

Felkodsavläsning
Volvo - YV1TS90C5X1019404

CCM - Climate control unit
0x0003 Fläktmotor kupétemperaturgivare Felaktig signal (hur som helst funkar fläkten och tempen, ställde in 21 när jag köpt bilen och mer eller mindre så funkar det, har aldrig använt fläktvredet. Men runt 0 grader ute så fryser jag inte, men blir heller inte varm)

REM - Rear electronic module
0x8D11 Bagagerumsbelysning Felaktig signal (LED)

UEM - Upper electronic module

0x0039 Generell belysning Signal saknas

TCM - Transmission control module

0x000C Växlingssolenoid S2 Hydraulfel (denna kom i förrgår)?
0x0092 Solenoid p-lägesspärr För låg signal (vet om den, men allt funkar)

ECM Bosch ME7 - Engine control module, ME7

0x530D Miljölampa TCM (Känns som lådan genererar den)

Re: Mina felkoder

Postat: sön 17 dec 2017, 11:50
av MickeM
Min tolkning av dina felkoder:

Du har fel på aspireringsfläkten.
Alltså inte kupefläkten, utan den lilla som drar luft förbi kupetemperaturgivaren.
Oftast blockerad av skräp, men pilla INTE i gallret vid givaren. Då kan du otroligt lätt paja givaren.
Ta loss hela CCM, och skruva av fläkten på baksidan och rengör.
Byt fläkten vid behov.

Din LED lampa genererar alla innerbelysningsfelkoder troligen.

Växellådsfelkoderna(TCM) är anledningen till att den tänder miljölampan.
Växellådan har ingen egen varningslampa.

Orsaken till TCM kod om hydualfel, kanske är dålig växelådsolja. (Ren spekulation)
Hur ser den ut?

P-spärren sitter väl inne vid spaken, men fungerar det, så.....

Re: Mina felkoder

Postat: mån 18 dec 2017, 05:47
av Mysko
MickeM skrev:Min tolkning av dina felkoder:

Du har fel på aspireringsfläkten.
Alltså inte kupefläkten, utan den lilla som drar luft förbi kupetemperaturgivaren.
Oftast blockerad av skräp, men pilla INTE i gallret vid givaren. Då kan du otroligt lätt paja givaren.
Ta loss hela CCM, och skruva av fläkten på baksidan och rengör.
Byt fläkten vid behov.

Din LED lampa genererar alla innerbelysningsfelkoder troligen.

Växellådsfelkoderna(TCM) är anledningen till att den tänder miljölampan.
Växellådan har ingen egen varningslampa.

Orsaken till TCM kod om hydualfel, kanske är dålig växelådsolja. (Ren spekulation)
Hur ser den ut?

P-spärren sitter väl inne vid spaken, men fungerar det, så.....
Ahh ok, dammsuga den lite försiktigt då. Jo den såg jag (p-spärren) i samband med sterobyte. Och LED har jag åxå fåttklart för mig ger koder. Jo lådan riskerar väl att öka emissionerna, därför tänds miljölampan.

Nollade koderna tog en sväng på ett par mil igår, psärren kom tillbaka först (vid körning), efter ett stopp för att handla kom den andra solonoiden efter jag kört ett par hyndra meter. Får kolla oljan.

Tack för svar.