- ons 03 maj 2017, 01:00
#1170168
Mysko skrev:Enda skälet till att man tar minus är att det minskar risken för oavsiktlig kortslutning. Om du börjar skruva på pluspolen utan att först ha plockat bort minus utgör varje kontakt mellan verktyget och någon metalldel på bilen en fara för kortslutning. Tar du minus först är det bara pluspolen på batteriet du måste se upp med.SBergdahl skrev:Alltid minus man tar av på bilar.Tackar för info!
Bromsrengöring funkar prima. Spraya inte en massa direkt i spjället. Spraya på en trasa och torka rent istället så vet du att det hamnar på rätt ställen.
Men varför minus? Plus borde ju gå lika bra? Eller har det med om man svetsar på bilen att göra iofs? Så man tar av minus av gammal vana från när man svetsade på bilarna?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut