Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1169200
Hoppas på lite hjälp härifrån. Har en Volvo V70N 2001. När jag kom ut till bilen igår på morgonen för att åka till jobbet kände jag en lukt av bränd elektronik. När jag försökte starta bilen var den helt död. All el är borta (inkl varningsblinkers, innebelysning, centrallås, instrumentpanel, radio osv). Jag testade att ladda batteriet utan resultat. Alla säkringar ser hela ut vad jag kan se. Det känns fortfarande en bränd lukt som märks tydligast när jag luktar nere vid pedalerna och närmast vindrutan i motorutrymmet. Vad är det som har hänt?
#1169314
fredriknilsson skrev:Ovanför pedalstället till vänster finns bilens centralelektronikmodul. Kontrollera den.
Där sitter CEM på senare modeller, men har inte en 2001a CEM mer i mitten av bilen bakom instrumentbrädan?
Men det syns ganska snart, om man ser efter.....
#1169325
Nej, 2001 har där jag beskrev. Man kan släppa ner den inifrån bilen. Bort med panelen ovanför pedalstället som sitter med 2 st torx 25. Sedan hålla en metallbygel åt sidan så man kan dra nederdelen av CEM bakåt. Efter det kan man släppa ner CEM för inspektion.
#1170193
En uppdatering. Jag lossade panelen under ratten och drog fram cem som satt till vänster. Den såg hel ut vad jag kunde se, inte bränd eller så.

Jag tog bort minuspolen från batteriet, laddade det fullt och kopplade tillbaka minuspolen. Nu hade jag ström i bilen. Jag vred om tändningen och mätarställning osv fanns där. Tänkte prova att starta men såg då att det kom upp rök i springan mellan vänster framskärm och motorhuv. Sprang till bakluckan och kopplade bort batteriet igen.

Luktade ganska kraftigt bränt. Lukten är tydligare när man luktar nere vid pedalerna än under huven.
#1170258
Kanske bör du lyfta bilen så att du kan se den underifrån. Ev. behöver du ta bort skyddsplåten/plasten under motorn för att se ordentligt. Allt talar för att du har kortis och då rimligen någonstans som inte är avsäkrat. Annars hade säkringen gått. Det löper ju en grov kabel från batteriet under bilen och upp till kontaktpunkten och säkringscentralen i motorrummet. Någonstans där eller möjligen i kablaget därifrån vidare till startmotorn skulle jag tippa på att felet sitter. Kan t.ex. vara avskavd kabelisolering. Kan t.ex. vara en mus som fått för sig att gnaga lite på kabeln. Sådant händer faktiskt lite då och då. Om du inte har egna lyftmöjligheter/pallbockar är det kanske läge att bogsera bilen till GDS-hall eller någon firma som jobbar med just bilel.
#1170495
Jag hade en liknande incident med en Saab 9-5. Den dog mitt under körning, kom bara ett klickande ljud från säkringsboxen när man försökte starta. Verkstaden trodde att det hade varit möss framme och gnagt sönder någonting. Där funkade dock all el som den skulle tills man försökte starta bilen. Verkstaden lyckades inte lösa problemet så det blev skroten för den.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]