Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1169150
köpt nya drivaxlar faktiskt, på vparts men gjorde ingen skillnad, eller nu funderar jag på om dom blivit slappa. vid gaspådrag drar det lätt å höger.
när man acc iväg vobblar /durrar det som tusan
av MickeM
#1169179
volvov702002 skrev:köpt nya drivaxlar faktiskt, på vparts men gjorde ingen skillnad, eller nu funderar jag på om dom blivit slappa. vid gaspådrag drar det lätt å höger.
när man acc iväg vobblar /durrar det som tusan
Att den drar åt sidan vid acc är tecken på dåliga länkarmsbussningar.
Been there, done that.
av volvov702002
#1170056
tror helt klart nån drivknut som hoppar, när jag har hjulen vridra till höger o drar iväg vobblar det som skjutton , men inte om jag har hjulen vridna åt andra hållet . men väl på vägen hoppar det som fan vissa hastigheter.

vilken sida kan d va dåligt , vart under kännt men inget uppenbart glapp :s
av MickeM
#1170069
Jag tror fortfarande på länkarmsbussningarna. Kanske i kombo med trötta motorfästen.
Skulle en drivknut vara så glapp att detta uppstod, borde det vara trum och kastanjettsolo från framvagnen. Minst.
Glappet borde alltså vara herrejössesmycket, och lätt upptäckas om man hissar framhjulet.

Förresten:
Har du ej orginal alufälgar?
Hur står det i så fall till med plastringarna för fälgcentrumet?
Oj vad det vobblar skumt om det saknas en, eller en bit av en sån.
Tro mig, jag vet.....
av sensonic
#1170118
volvov702002 skrev:tror helt klart nån drivknut som hoppar, när jag har hjulen vridra till höger o drar iväg vobblar det som skjutton , men inte om jag har hjulen vridna åt andra hållet . men väl på vägen hoppar det som fan vissa hastigheter.

vilken sida kan d va dåligt , vart under kännt men inget uppenbart glapp :s
Om det nu skulle vara en knut är det väl rimligen på yttersidan som lasten kommer vid sväng, dvs vänster vid högersväng och vice versa. Men rimligen borde det knacka något grymt om det var knutar.

Länkarmar som MM säger eller krängningshämmarbussningar kanske? De sitter med överfall i subframe och är inte roliga att byta... Tittar man på mina är de ordentligt spruckna. Har funderat en del på om glapp här kan ge märkliga fenomen. Likaså om subframebussningarna är trötta.
av volvov702002
#1170151
har originalfälgar.

Men just att det vibrerar när man åker iväg från stillastående, kan det verkligen orsakar av annat än just drivknut iomed e ju det som snurrar som mest när man åker iväg ?

man blir tokig, men o andra sidan länkarmar enda man Inte bytt ifram genom åren. Detta fenomen kommit nyligen, vibrationer allmänt känts under flera år , så visst kan va länkarmar om inget allvarligare om det kan va automatlådan ?
Kan det va så illa det kan va obalans i den? svänghjul ?
av MickeM
#1170178
Svänghjulet snurrar för fort för att orsaka vobbel. (Motorvarvet)
Brukar ge oljud.
Har du automat, finns inget dubbelmassesvänghjul, och då är svänghjulet en solid stålbit.

Drivknutarna snurrar med samma fart som hjulen, givetvis.
Dvs, inte som mest i starten. Däremot kanske överför mest VRIDMOMENT i starten.

Försök att tänk på frekvensen i durret. (Hz)
Samma som hjulens rotation, motorvarvet, eller nått annat?
Det ger alltid bäst ledtrådar.

Jag förutsätter att du inte har AWD, för då öppnar sig många fler durr-möjligheter....
av volvov702002
#1170302
Ingen AWD , det är liksom ett väldigt dovd vibration, finns en nyasfalterad väg och kör jag på den känner man av en obalans från något som snurrar, det känns betydligt snabbare rundgång än vad bilen rör sej om ni förstår, vibrerar så att bälteshållaren som väldigt vanligtvis brukar vila mot B stolpen slår riktigt mot den. väldigt svårt återge en bra beskriving hur man känner av vibrationen.
Men upplevs när man svänger så känns det som att ratten "låser" sej för en kort millisekund.

Men känns att länkarmar inte kan ha riktigt sån här invärkan av att det viberar, så skulle väl isf om man körde utan bussningar i dom , men så är det inte, men som sagt är det ensa som Inte är bytt i framvagnen så om det är värt testa även om det är en dyr histora, men kanske kommer bytet framöver ändå, gått 24000 mil.
av MickeM
#1170321
Nej, länkarmsbussningarna ger inte vibrationer under färd.
Men viss vobbelkänsla från start, vinglig efter vägen, och att den drar åt en sida vid acc eller broms.
Förstärker också glappkänslan i transmisionen.
Du har beskrivit dom symtomen också

Vibrationer har jag också lidit av. Med flera olika uppsättningar hjul och ingen skillnad.
Bromsarna var en stor bov.
Bytte alla bromsskivorna då de var vinda = bättre, men inte bra.
Bytte alla 4 bromsok, då det var lätt anliggande = riktigt bra, men inte riktigt 100% bra. 95% bra kanske.
Anliggningen gjorde inte fälgarna varma. Bara själva skivorna, men det gick att ta i dom.

Återstår pyttelite durr i vissa hastigheter, och antar att det är stödlagret på höger drivaxel, som är något glappt.
Jag gör ingen åtgärd. Det är för lite.
av volvov702002
#1171001
tror fortfarandet det är med nån knut att göra, för om man vill provocera fram vibrationerna än mer, så svänger man och gasar på rejält, sen blir det som det fortsätter ett tag framöver med vibrationer även när man kör rakt fram, så det är som nåt i knuten hamnar fel på nåt sätt...bara en tanke.


nån som vet vad den där "gummiklumpen " mellan knutarna är på vänstersida på en automat drivaxel ?

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]