Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1169102
kan man ha trasiga motorkuddar fast man inte ser några uppenbara fel.

känns som motorn hoppar fram en meter när man släpper gasen o gasar. känns i alla hastigheter.
händer samma ibland när man startar motorn att motorn ska hoppa ur. eller kan det va dålig tändspole ?

främre, övre o högra motorfästen e bytt
av sensonic
#1169128
Inget ovanligt problem du har tyvärr. Om kuddarna kan ge det eller inte har jag också undrat men min verkstad är skeptisk då kuddarna ser bra ut visuellt från utsidan.

Däremot reducerades glappet i drivlinan väsentligt då jag bytte drivaxlar, dvs slitage i inre och yttre drivknutar, förvisso på min V70 av första gen.

Ibland hoppar min bil fortfarande till och liksom du antyder misstänker jag tändning eller bränsle (tryck/spridare/...).
av volvov702002
#1169129
ja svårt veta med kuddarna, kostar en del att byta bara för o testa.
fundera åka in kolla felkoder , om bilen stått par dagar o ska starta går den extremt illa, låter som den går på 3, 4 cylindrar. kan va fukten visserligen för blir enbart om bilen stått utomhus
av MickeM
#1169138
Det sista med att den inte får på alla cyl vid kallstart ibland, lät inte bra.
Bör ses över.
Annars har jag samma.
Dra på ettan med husvagnen och när man växlar tror man motorn slår ett halvvarv nästan.
Även att den kan kännas lite "gummibussning" i transmissionen vid växling till tvåan.
Jag har också bytt främre nedre, och övre bakre motorfästen (mycket bättre) men det finns där ändå.
Jag har kört flera stucken V70N, och hade även en S70 förut, och det är samma visa.
Dom ÄR sådana med lite mil på dom.

Men ang ryck under färd.
Jag rycker att det är lite dåligt av så i övrigt modern bil att man så tydligt känner ac'ns till och frånslag. (Varmt väder främst)
Kan nästan upplevas som misständning ibland.
av volvov702002
#1169139
sensonic skrev:Inget ovanligt problem du har tyvärr. Om kuddarna kan ge det eller inte har jag också undrat men min verkstad är skeptisk då kuddarna ser bra ut visuellt från utsidan.

Däremot reducerades glappet i drivlinan väsentligt då jag bytte drivaxlar, dvs slitage i inre och yttre drivknutar, förvisso på min V70 av första gen.

Ibland hoppar min bil fortfarande till och liksom du antyder misstänker jag tändning eller bränsle (tryck/spridare/...).

köpte du helt nya drivaxlar ? hos volvo ?
av sensonic
#1169140
MickeM skrev: Men ang ryck under färd.
Jag rycker att det är lite dåligt av så i övrigt modern bil att man så tydligt känner ac'ns till och frånslag. (Varmt väder främst)
Kan nästan upplevas som misständning ibland.
Vi upplever ju sådana saker olika men jag känner inte att det är något nämnvärt ryck på min XC70 av AC. Lite mer på V70:n men inte så allvarligt. Kanske så att ditt frihjul på generatorn gett upp och stelopererats?
av sensonic
#1169141
volvov702002 skrev:
sensonic skrev: köpte du helt nya drivaxlar ? hos volvo ?
Nä, fy sjutton. Grymma priser där typ 5000 kr per sida i delar...

Till min gamla V70 köpte jag på drivknuten.se

På ena sidan hade de överpriser så då letade jag upp samma fabrikat de säljer på eBay (Eurodriveline tror jag det är) och köpte där. Blev mellan 1000 och 1500 per sida i material.

Men du bör kunna få hjälp med diagnos på dina axlar innan byte även om milen rimligen har gjort sitt...
av MickeM
#1169145
sensonic skrev:
MickeM skrev: Men ang ryck under färd.
Jag rycker att det är lite dåligt av så i övrigt modern bil att man så tydligt känner ac'ns till och frånslag. (Varmt väder främst)
Kan nästan upplevas som misständning ibland.
Vi upplever ju sådana saker olika men jag känner inte att det är något nämnvärt ryck på min XC70 av AC. Lite mer på V70:n men inte så allvarligt. Kanske så att ditt frihjul på generatorn gett upp och stelopererats?
Jag fick det att låta värre än jag menar.
Så illa känns det inte, men det känns. Frugan skulle inget märka förvisso.
Men kommer tillslaget olyckligt, krypkörning, tex, kan det bli som en misständning.
Men när jag ränker på det, bör den snart shimsas.(ca 0,9mm) Det kan påverka,
På Rav4an märks inget alls, någonsin, och den är en mycket enklare bilmodell i allt annat.
Men jag har shimsat om den kompressorkopplingen, då den strejkade varm.

Där fick jag en sak till på todo listan.....
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]