Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1169596
Hur långt är ett snöre? Felkoderna kommer ju åter när någon givare ger ett värde utanför ett givet intervall. Beroende på typ av fel kan det ju komma omgående eller efter en tid.

Att nolla felkoderna dagen innan besiktningen och chansa på att de inte kommer upp innan man åker dit ser jag inget fel i.
Användarvisningsbild
av tombe691
#1172250
Uppdatering för den som är i liknande valsituation. Fick fjädern bytt till icke orginal (första skruven på bilen som inte är det :( ), släckte varningslampan och åkte direkt till bilprovningen och fick allt godkänt. Nu rullar det ett år till. Kan inte säga att problemet är löst, men har ändå kunnat skjuta det lite framför mig. (Dagen därpå började lampan lysa igen) Det som måste till nu är ett nytt avgassystem och en ny katalysator. Nackdelen med biogas är att avgassystemet är lite special för att få plats mellan gas-tankarna. Verkstaden kunde inte hitta något pirat någonstans och orginal kostade över 10.000, kommer inte ihåg om det var plus katalysator så det kommer närmare 20.000. Någon som känner till något alternativ, någon som bygger egna system? Kan fortfarande tänka mig lägga mellan 5-10.000 för att överleva ytterligare några år, just nu blev det ju lite konstgjort andning, men med nytt avgassystem så bör ju bilen kunna rulla flera år och körmässigt känns den oförskämt bra så det bär emot att sälja den. Dock är nästa service 32000 och då är det väl kamremsbytet? Tacksam för fortsatt ström av åsikter.
av rid54
#1172257
Det beror ju på var du befinner dig i riket. I "storstockholm" vet jag åtminstone att f.d Lundqvists avgasverkstad troligen skulle kunna bygga ihop nåt - de är oerhört kunniga på området.

Vet du att katalysatorn är slut? Att "motorlampan" lyser beror på nån felfunktion som ger felkod, felkoden kan ge upplysning om vad som strular, men det är ju inte säkert att det har med katen att göra. Om du kom igenom besiktningen så bör ju avgasvärdena varit OK. Hål i avgassystemet ger ofta fel lambdavärde, men det har ju då att göra med att det kommer in syre i avgaserna före mätstället. Har du förhöjda CO och HC-värden kan det ju vara nåt med katen eller motorn, men att byta kat utan säkert beslutsunderlag låter som en dyr chansning.
Användarvisningsbild
av tombe691
#1173007
Felkoden sa något i stil med försämrad eller begränsad avgasrening och det hål som var satt efter sista dämparen så det borde varken påverka lambda eller katalystorn. Fortfarande är dock värdena under max så avgasreningen är ok, men eftersom bilprovningen inte får släppa igenom lysande varningslampor bör det ju åtgärdas.

Har kollat lite och även om det går att göra ett specialbyggt avgassystem verkar det inte vara så många utanför storstaden som ägnar sig åt det. Borde väl finnas någon mer med fabriksbyggd biogasvolvo här på forumet som haft liknande problem?
Användarvisningsbild
av tombe691
#1173572
börjar bli dåligt generellt, eventuellt byte av allt från katalystorn till slutet, tror det var det som volvo föreslog. Om systemet är i ordning borde 5 år och 10.000 mil till inte vara omöjligt, annars är det nog svårt att klara nästa besiktning utan stora investeringar.
av Provocative77
#1173833
Läckage på avgassystem samt felsignal på avgasvärden.
Testa att smörja på avgasrörstätning på en uppslitsad konservburk o täta hålet. Dra åt med slangklämmor. Det kan lösa båda problemen.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]